JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Byråkrati bromsar bättre bilar
Röststyrda bilar, automatisk vägvisning och elektronisk styrning. Enligt Mecels vd Kent Eric Lång finns elektroniken färdig idag.Det som hindrar är föråldrade lagar, oklara affärsmodeller och svåra användargränssnitt.
Kent Eric Lång är doktor i elmotordrivsystem, "men mina kunskaper har blivit föråldrade".
Intelligenta transportsystem (ITS) blev hans gebit på Chalmers industriteknik i Prometheusprojektet. Senare ansvarade han för att bygga upp Ericssons verksamhet kring telematik och ITS.
"Tekniken finns framme, men ..."

Jag vet inte hur många gånger jag hör frasen under intervjun med Kent Eric Lång, vd för Mecel.

Mecels huvudkontor ligger mitt i bilelektronikens Mecka, Göteborg. Här går frontlinjen för framtidens bilelektronik. Så Kent Eric Lång är rätt man att ställa mot väggen. Drive-by-wire, röststyrning, mobila tjänster - när ska löftena infrias?

Jo, när SOS Alarm är bunden av lag att besvara autolarm från bilar och inte bara telefonsamtal från människor. Till exempel.

- Det finns inga tekniska problem med automatiska nödlarm, bara organisatoriska, säger Kent Eric Lång.

Idag använder bilföretagen egna larmcentraler som i sin tur ringer SOS Alarm.

- Sverige borde utveckla ett standardformat på autolarm, och sedan driva standarden i EU. Det ligger i linje med nollvisionen, säger han.

En standard och nya lagar för SOS Alarm skulle göra autolarm billigare. Vilket skulle ta ner priset på andra tjänster som nyttjar samma infrastruktur - bildatorn och mobiltelefonen.

En enda killer-application är nämligen inte nog för att merpriset ska locka kunder.

- Snarare behövs en killer-cocktail av tjänster.

Fjärrdiagnostik och p-platser
Inte bara åldrade lagar bromsar utvecklingen.

- Vem ska driva tjänsterna? Hur ska vinsten redovisas och vem har resultatansvar? frågar Kent Eric Lång utan att ha ett svar.

- Både Saab och Volvo har förberett sina bilar för fjärrdiagnostik till exempel. Men det affärsmässiga är inte klart.

Det som saknas är en länk mellan produktdata hos tillverkaren och servicedata på verkstäderna.

För tjänsten vägvisning räcker inte en statisk karta i bilen. Föraren behöver information om vägbyggen, olyckor och parkeringsplatser.

- I Göteborg finns en databas över lediga parkeringsplatser. Den finns på skyltar och på webben. Men den kan inte sändas direkt till bilen, berättar Kent Eric Lång.

Elektronisk styrning finns och fungerar men kräver att föraren vågar lämna ifrån sig kontrollen. Elektronisk styrning kan anpassa körningen till trafiksituationer, se till att föraren inte styr för kraftigt, till exempel.

- Jag tror det kommer att ta flera bilgenerationer att bygga upp ett förtroende för vad bilen klarar av, säger Kent Eric Lång.

Automatisk avståndshållning, som finns idag, är ett första steg.

Användarvänlighet är ett icke förhandlingsbart krav i bilen.

- Det krävs inga dyra kameror för ögonavläsning, och ingen extrem processorkapacitet. Detsamma gäller röstgränssnitt.

Dagens hårdvara duger gott. Det som återstår är att bestämma hur kommandona för styrningen ska göras enkla att använda. Hur de ska implementeras för att kännas naturliga.

Ingen teknik kommer att introduceras innan den är kostnadseffektiv. Detta drabbar till exempel den nya batterispänningen 42 volt, som bland annat kan ge energisnålare stadskörning.

- 42 volt har varit på väg de senaste femton åren, säger Kent Eric Lång.

Men för att komponenterna ska masstillverkas och bli billiga måste någon tillverkare betala priset det kostar att vara först.

- Traditionellt är det BMW och Mercedes som låter sina lyxbilskunder betala, säger Kent Eric Lång.

Mycket mer teknik kommer
Kent Eric Lång blev vd för Mecel i januari 2000, efter att grundaren Hasse Johansson varit närmast gift med företaget i 20 år.

- Man måste ge honom en eloge för att han orkade lämna ifrån sig sin baby och gå vidare, säger Kent Eric Lång.

På Hasse Johanssons tid talade Mecel mycket om att vara först med nya tekniker.

- Idag är det kanske viktigare att påpeka att vi varit 20 år i branschen, snarare än att vi kastar oss ut i det okända, säger Kent Eric Lång.

Var det Hasse Johansson som byggde tekniken och Kent Eric Lång som ska implementera den?

- Nejdå, det kommer mycket mer teknik! säger Kent Eric Lång utan spår av tvekan.

Mecel testar operativsystemet Linux. Men Kent Eric Lång är tystlåten om detaljerna. Linux är intressant för att det är gratis och för det får skräddarsys fritt.

- Men vi har inget vi kan visa upp eller prata om idag, säger han.

Jan Tångring
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)