JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Italien nästa för svensk ögontrycksensor

Italien nästa för svensk ögontrycksensor

Umebolaget Bioresonator har bäst strategi för att slå internationellt med sin teknik som mäter tryck i ögat. Det anser en jury från medtechindustrin som granskat flera mindre svenska företag inom medicinsk teknik.
När Go Global Medtech avslutades igår stod det klar att medicinteknikföretaget Bioresonater, med rötter i Umeå, har lyckats sy ihop bäst strategi för att expandera globalt. Åtminstone om man får tro juryn bestående av erfarna personer från stora svenska medtechföretagen såsom Elekta, Medtronic, Nobel Biocare, Phadia och Sectra Imtec.

– Vi tycker att Bioresonator har utvecklats väldigt starkt i programmet. De har tagit till sig kunskapen som har förmedlats, det märkte man tydligt när de presenterade sin strategi idag, säger Olof Berglund,  programledaren och affärscoach inom medtech på affärsinkubatorn Sting, som årligen arrangerar  Go Global Medtec.

Bioresonator har utvecklat ett instrument med en piezoelektrisk sensorer som kan mäta tryck i ögat, en så kallad tonometer. Ögontrycksmätaren kan används för att på ett tidigt stadium upptäcka grön starr.

Det svenska företagets teknik anses vara ett alternativ till dagens standardmetod, Goldmann tonometri, då den är operatörsoberoende och även mindre beroende av hornhinnans tjocklek.

– Det känns jättekul att ta emot det här priset, det var så många andra spännande idéer med i programmet också, säger Linda Nyström, marknadsansvarig på Bioresonator.

Det som banat väg för förstapriset är Bioresonators förmåga att analysera marknaden utifrån sina egna förutsättningar och dra rätt slutsatser, och inte bara göra som alla andra. Det har lett till att företaget nu identifierat expansionsmöjligheter i Italien.

– Italien är ett lite annorlunda land som normalt sätt kommer ganska långt ner på listan. Att Bioresonator tog den chansen det tycker vi är bra för det visar att de lyssnar, att de har analyserat marknaden och insett att de har en möjlighet där som inte finns någon annanstans, säger Olof Berglund.
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)