JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Han vann laddhybridstävlingen

Han vet hur man laddar hybrider

Det blev Linköpingsforskaren Martin Sivertsson, doktorand vid Fordonssystem, som vann den internationella tävlingen om bränsleoptimal styrning av laddhybrider.
Tävlingen arrangeras av IFP Energies Nouvelles inför E-Cosm-konferensen i Paris. Drygt 30 lag från från universitet och institut från hela världen deltog.

Målet var att ta fram en reglerstrategi som ger lägsta möjliga el- och bränsleförbrukning för en laddhybridbil, motsvarande Chevrolet Volt, i ett antal körsituationer.

Laddhybriden kan köras både på el, från ett batteri som kan laddas med el från nätet, och på bensin vilket ger bilen en längre körsträcka.

Så här beskrivs tävlingen i nyhetsbrevet "Omvärldsanalys av energieffekiva vägfordon", som finansieras av Energimyndigheten.

"Utmaningen i tävlingen bestod i att utnyttja batteriet och bensinen optimalt för en körning med bilen. Den enda information som fanns tillgänglig om körningen var sträckan till målet, men inte något om trafik-, hastighets- eller höjdprofiler, och sedan gällde det att använda elen och bränslet så smart som möjligt under vägen fram till målet."
 
"I tävlingen skulle energi optimeringsproblemet lösas samtidigt som lösningen skulle uppfylla även andra krav, t.ex. sådana som en förare har på acceleration etc. Dessutom skall även lösningen hålla bildatorns beräkningsresurser så låga som möjligt,det vill säga man skall inte behöva ha en superdator i bilen för att kunna köra snålt.

"I tävlingen gjordes en sammanvägd bedömning av hur väl alla egenskaper och krav uppfylldes tillsammans med vilken bränsleförbrukning som uppnåddes på olika körningar. I bedömningsmomenten testkörde tävlingsledningen lösningarna i ett flertal testfall, bland annat på två olika rutter som var okända för deltagarna. Dessa rutter var inspelade körningar dels från en stadskörning i normala väglutningar och dels en körning i alperna med mycket krävande uppförs- och nedförsbackar."

"När resultaten avslöjades i samband med konferensen stod det klart att Martins lösning var bäst, både på den sammanslagna bedömning, som utgjorde tävlingen, och dessutom den som gav lägst bränsleförbrukning på testrutterna."

Martin Sivertsson doktorerar på fordonssystem och forskar på frågor som rör hur man skall styra dieselmotorer och elmaskiner optimalt.
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)