JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Batterier för 50 miljarder. Frågor på det?

2 miljarder batterier - frågor på det?

I morgon kväll, strax före midnatt, presenterar Teslagrundaren Elon Musk resultatrapporten för tredje kvartalet. Analytikernas frågor kommer att handla om batteriaffären med Panasonic och försäljningsprognosen för Model S.
Den amerikanska elbilstillverkaren Tesla Motors har de senaste två åren köpt 200 miljoner cylinderformade battericeller från det japanska elektronikföretaget Panasonic.

Nu förlänger man avtalet ytterligare fyra år och utökar det till 2 miljarder battericeller. (Länk till pressmeddelandet)

Varken Tesla eller Panasonic har avslöjat vad avtalet är värt men nyhetsbyrån Bloomberg nämner 7 miljarder dollar, motsvarande 50 miljarder svenska kronor.

Det skulle innebära ett pris per cell på 3,5 dollar och en kostnad på 290 dollar per kilowattimme, vilket är dyrare än vad som tidigare sagts om Teslabatterierna.

Elon Musk själv har tidigare sagt att han köper battericellerna för 2 dollar styck.

Det är bland annat detta som analytikernas frågor kommer att handla om vid den direktsända presskonferens och analytikerträffen i morgon 23.30 svensk tid.

Det nya avtalet mellan Tesla och Panasonic är gigantiskt. Det innebär att Tesla skulle köpa 500 miljoner battericeller per år.  Det är nästan lika mycket som hela den nuvarande marknaden för cylindriska litiumjon-celler .

Avtalet innebär att Tesla teoretiskt kan bygga 285 000 Model S med längsta räckvidden de närmaste fyra åren. Målet i år är 21 000 Model S och nästa år en årstakt på 40 000.

Men Panasonic-batterierna ska även användas för den kommande Model X, som ska börja tillverkas i slutet av nästa år.

Om fyra år kanske årstakten ligger på 100 000 exemplar av Model S och Model X.

Det spekuleras nu i att Tesla undersöker möjligheten att köpa batterier från andra än Panasonic. Samsung har nämnts, men inget är bekräftat från Tesla.

Panasonic är en av Tesla Motors större aktieägare sedan ett par år tillbaka.

Läs i Elektroniktidningen om Teslas batteri här.
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)