JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Därför rullar det så många elbilar i Norge

Därför har Norge så många elbilar

Medan elbilsintroduktionen går trögt i Sverige är det full fart i Norge. Förra året fördubblades antalet elbilar i Norge till över 20 000. Här är förklaringen.
Elbilsintresset i Norge är inne i en positiv spiral som började snurra redan för nästan 20 år sedan och som snurrat allt fortare de senaste åren.

I dag rullar det mer än 20 000 elbilar i Norge, de flesta i Oslo. Och de syns. De syns på gatorna, de syns på parkeringsplatserna och vid shoppingcentren därför att de är många och därför att de har egna registreringsskyltar med bokstäverna EL och fem registreringssiffror.

Erik Figenbaum, analytiker på det norska transportforskningsinstitutet, förklarade på ett seminarium i Stockholm varför elbilar har blivit en succé i Norge men inte i Sverige.

Det fanns i början av 1990-talet en dröm om att Norge skulle kunna bygga upp en egen elbilsindustri. Elbilen Think blev det mest synliga beviset men det fanns även andra mindre satsningar som gav eko.

Norges regering och riksdag började bereda vägen för elbilar genom att 1990 ge elbilarna skattefrihet från den höga norska registreringsskatten.

Det följdes 1996 av slopad fordonsskatt för elbilar, 1997 av slopade vägtullar och 1999 av fri parkering på kommunernas mark och i kommunernas garage.

1999 fick dessutom elbilarna sina egna registreringsskyltar.

Året därpå reducerades skatten för företagsbilar, 2001 slopades momsen på elbilsinköp, 2003 blev det fritt fram för elbilar i bussfilerna och 2009 blev det lägre avgift på bilfärjorna.

2009 infördes statligt stöd till investeringar i laddstationer, en subvention som följdes upp med ytterligare stöd 2011.

Och i år har regering och riksdag slopat momsen även på leasing av elbilar.

Allt detta har bidragit till en positiv utveckling av elbilar i Norge. Enligt Erik Figenbaum har det sannolikt varit nödvändigt med så många olika insatser för att få ingång denna positiva spiral.

Att bara inför en eller två stimulansåtgärder hade inte varit tillräckligt, menar han.

Resultatet av de norska stimulanserna syns i priset på nya elbilar. I slutet av 2009 kostade en Think City 285 000 norska kronor . 2011 kostade en japansk Mitsubishi I-miev 240 000 norska kronor.

I dag kostar franska Citroëns version av I-miev 150 000 kronor, ett pris som gör det väsentligt mycket lättare för en privatperson att ta beslutet att köpa en elbil.

Erik Figenbaum drog sin analys av den norska elbilsmarknaden vid ett heldagsseminarium i Stockholm den 28 mars i regi av Svenskt Hybridfordoncentrum, SHC.

Hela hans analys finns att ladda ned här.

Även övriga talares presentationer är nu tillgängliga på SHC:s hemsida. (Länk)

Enligt den norska elbilsstatistiken ökade antalet registrerade elbilar i Norge förra året med mer än 10 000. Och under första kvartalet i år registrerades nästan 2 600 nya elbilar, varav en stor del av lyxbilen Tesla S. (Länk till artiklar på den norska elbilsföreningens sajt).
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)