JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Från kisel till pixel
REPORTAGE:

Från kisel till pixel


Svenska Pelagicores nästa generation infotainment byggs på öppenkod och på kompetens ända från drivrutiner till användargränssnitt
År 2016 gör Pelagicores nya öppenkodsbaserade infotainmentplattform premiär i bilar som rullar på allmän väg.

Mikael Söderberg
Mikael Söderberg
–Vi har precis landat ett par väldigt bra kunder – projektet har pågått i kanske ett halvår berättar teknikchefen Mikael Söderberg.

År 2011 fick företaget en investering på 20 miljoner kronor från det statliga riskkapitalbolaget Fouriertransform. Men idag är stadiet passerat då man behövde finansiering för att kunna ta sig vidare.

– Vi har vuxit hundra procent per år flera år i sträck. Vi har flera aktiviteter på gång med olika bil- och halvledartillverkare.

Huvudprodukten är mjukvara för headunits – bilradions moderna arvtagare som basar för både multimedia och förarinformation. En headunit sprider bild och ljud trådat och trådlöst i bilen. Den har en stor fin pekskärm och är nav för telematiken.

Pelagicore bygger hela mjukvarustacken – drivrutiner, backends, mellanvara och ända upp till användargränssnittet – ”från kisel till pixel”.

Man arbetar så långt som möjligt i Linux och öppen källkod.

–Vi försöker maximera återanvändningen av den öppna källkod som finns. Vi bygger långtifrån allt som vi själva använder. Istället fokuserar vi på det som saknas.

Som synes har företaget skurit ut en mycket smal vertikal. Med 40 personer i Göteborg och München täcker man in kompetensen från botten till toppen.

Företagets mjukvara finns i bilar redan idag, exempelvis i Jaguar XJ för RSE (rear seat entertainment) och i en europeisk bil för telematik.

Pelagicore använder infotainmentstandarden Genivi. Man är flitig bidragsgivare av kod och har tre personer i ledningen.

–Vi är en av de mest aktiva i Genivi, säger Mikael Söderberg.

BMW:s Genivi är en enligt honom den starkast växande plattformen för infotainment idag, med 158 medlemmar.

Den stora Genivikonkurrenten är QNX.

– QNX är stor men håller på att ersättas av Linux. Windows CE Auto ersätts i tilltagande takt av Linux och QNX.

– När vi blir ombedda levererar vi även till QNX. De använder Qt som applikationsramverk och där är vi världsledande, säger Mikael Söderberg.

Företaget stoltserar med planetens namnkunnigaste utvecklingsgrupp för användargränssnittsmjukvaran Qt.

–När Nokia stängde sina mindre kontor rekryterade vi ett helt team av deras främsta experter inom Qt för Automotive.

I och med samarbetet med Automotive Grade Linux finns ingen öppenkodskonkurrent till Genivi.

Internt inom Genivi finns konkurrenter. De blir färre och större med konvergens och uppköp. Den stora konkurrenten Mentor Graphics har exempelvis köpt både Montavistas automotive-del och tyska XSEmbedded.

Mobiloperativsystemet Android är en potentiell konkurrent.

Kanske. Idag finns bara en enklare integrering kallad Android Auto som liksom Apples Car Play lånar bilens pekskärm till mobilen och tillåter utbyte av data. De funkar båda bra tillsammans med Genivi.

Om Android blir en komplett infotainmentplattform, kan ni flytta era komponenter dit?

– Vi jobbar redan med Qt i Android. Delar av det vi utvecklar för Genivi kan enkelt porteras till Android. Andra delar kräver mer arbete, säger Mikael Söderberg.

–I grund och botten är de båda Linux – samma drivrutiner kan återanvändas. Ju närmare appen man kommer blir det sedan mer och mer specifikt.

Android är öppen källkod men strikt styrd av Google och innehåller Googles privata komponenter som Mail, Search och Maps.

En grundfråga – om Android faktiskt utvecklas till en infotainmentplattform – är hur de märkesstarka biltillverkarna kommer att förhålla sig till Googles kontroll. Mjukvara används ju alltmer för differentiering.

–Vissa mindre varumärkesinvesterade skulle kunna kasta in Googles Android som det är. Andra skulle vilja ha egna appar – inget som är märkt ”Google”.

–Om du köper en app som kraschar så påverkar det uppfattningen om hela bilen.

Tredjeparts-headunits är inte aktuellt på samma sätt som det var för bilstereon. Integrationen är för djup.

Tredjepart motsvaras snarare av en Ipad som du kopplar in via Bluetooth eller Wifi till baksätesunderhållningen.

Pelagicore har tre tydligt paketerade produkter: för headunits, telematik respektive RSE. Och man säljer tjänster som huvudsakligen består i expertis på de egna produkterna.

Pelagicore gör även utveckling för klusterdisplayen. Viss funktionalitet flyter mellan den och headunit:en. Den senare kan exempelvis visa kartan vid navigering medan den förra visar pilar för hur man ska svänga.

Dessutom licensierar Pelagicore ut diverse komponenter. Man erbjuder bland annat ett Qt-baserat app-ramverk, och mjukvara som hjälper bilar växla mellan multipla antenner.

Pelagicore har starka komponenter för det allt populärare Most-alternativet IEEE-EAVB (Ethernet Audio Video Bridging) och man är aktiv inom AVB-organisationen Avnu Alliance.

EAVB använder standard-Ethernet och du kan blanda trafiken med annan TCP/IP-trafik.

Implementationen måste leverera ljud och bild deterministiskt och synkat till flera högtalare och skärmar. Det är en tuff utmaning i ett fordon med multipla ljudzoner och många högtalare, headsets och bildskärmar.

Pelagicore utnyttjar Intels öppenkodsstack Open AVB.

–Vi har varit med och skapat den plattformen och jobbat med Intel sedan starten av Pelagicore.

–Bland annat Nissan och Landrover använder Intel för vissa av sina infotainmentsystem. Men Intel är fortfarande en relativt liten spelare.

På hårdvarunivån tar Pelagicore fram drivrutiner och integrerar sin mellanvara för kretsar från bland annat NXP, Nvidia, Renesas, Broadcom, Altera och Micrel.
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)