JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. En förarlös bil ersätter 14 vanliga

En förarlös bil ersätter 14 vanliga

136 000 bilar i Stockholmsområdet skulle kunna ersättas av 9 700 självkörande bilar. Den slutsatsen dras i ett examensarbete på CTR, KTH:s centrum för trafikforskning.
Den totala körsträckan skulle minska med 11 procent. Något som däremot skulle öka är restiden, med 13 procent. Passageraren får dessutom räkna med en  väntetid på sex minuter.

Något annat som skulle öka är antalet passagerare i fordonet, med 50 procent.

Siffrorna kommer från en simulering.

I en annan simulering där varken samåkning eller extra väntetid accepteras, så blir miljöeffekten istället direkt negativ.

Frågan som ställs i examensarbetet är vad som skulle hända om alla bilpendlare i Stockholmsområdet istället skulle börja använda en självkörande taxibil med fyra passagerarplatser. Det görs 272 000 sådana resor dagligen i Stockholmsområdet, och de står för ungefär hälften av den totala trafiken.

Examensarbetet gjordes av Pierre-Jean Rigole. Han drar trots allt slutsatsen att miljöeffekten och trängseleffekten av hans modell skulle vara måttlig, och kanske till och med negativ om tjänsten skulle vara så smidig att använda att folk började åka ännu mer bil.

En stor konkret nytta skulle däremot vara all yta som skulle frigöras från parkeringsplatser – endast en 20-del av dagens parkeringsplatser skulle behövas. En annan – trolig – nytta är att trafiksäkerheten skulle öka.

Pierre-Jean Rigole är inte vilken student som helst, utan optoföretaget Syntunes (numera Finisars) tidigare  vd.

Han blev doktor på KTH redan 1998, den gången i Mikrovågor och fotonik. När han slutade på Finisar 2012 vände han åter till KTH och har numera i och med sitt examensarbete också en magisterexamen i Hållbar teknik.

Idag är han handläggare på Energimyndigheten

Handledare till examensarbetet var Wilco Bughout på KTH-CTR. Även Daniel Jonsson  på KTH-TLA och Ingmar Andreasson på Logistikcentrum deltog  projektet, som stöddes av Transportekonomiska forskningsstiftelsen.

LÄS MER:
• Examensarbetet (pdf)
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)