JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Låt IBM:s hjärna styra din elektronik

Låt IBM:s hjärna styra din elektronik

Minsta lilla fuktmätare ansluten till Internet kan nu bli lika intelligent som Watson, IBM:s artificiella hjärna som segrade i frågesporttävlingen Jeopardy år 2011. Företaget utökar sin molntjänst med en mängd olika funktioner för artificiell intelligens, eller ”kognitiva beräkningar”.
Om din fuktmätare har en mikrofon så kan du härmed tala till dina blommor och de förstår vad du säger. Watsonmodulen Speech to Text transkriberar från ljud till text. Den klarar engelska spanska, portugisiska och mandarin.

Koppla bara fuktmätaren till Internet och leverera ljudet från mikrofonen till IBM:s molntjänst Watson Developer Cloud så får du text tillbaka. Professionellt används Speech to Text idag bland annat för att transkribera företags webbmöten till protokoll.

Din blomma kan svara också. Det sker med hjälp av modulen Text to Speech, på engelska, franska, tyska, spanska, italienska eller japanska.

Detta är två nya AI-moduler av idag, sammanlagt 25 som finns åtkomliga via IBM:s molntjänst. Det går att testa Speech to Text (länk) och Text to Speech (länk) på nätet. Teknikutvecklingen har nått mycket långt sedan SJ:s plågsamma experiment med biljettbeställning via telefon på 00-talet.

En annan ny Watsonmodul är Dialog som låter dig bygga upp en Apple Siri-liknande dialog med användaren.

Modulen Concept Insights suger de viktigaste koncepten ur en inmatad text. Elektroniktidningen matade in engelsk text kring två av de artiklar vi skrivit på etn.se idag och fick beskedet att de troligen handlade om ”Microcontrollers, Bluetooth LE och Bluetooth” respektive ”Apoptosis, Hsp90 och Combination therapy”, vilket i båda fallen stämmer bra.

Forskningsorganisationen ACM använder Watson Concept Insights för att förutsäga vilka författare som kommer att kunna ge relevanta bidrag till ett ämnesområde.

Också de nya modulerna Natural Language Classifier och Retrieve and Rank arbetar med att kategorisera inmatad text på olika sätt.

Modulen Visual Insights tar en pärm med fotografier som indata och levererar ett tagg-moln som talar om vad bilderna föreställer. Modulen används idag bland annat av marknadsförare för att spionera på dina uppladdningar på Twitter och Instagram och andra sociala media, för att se vad som är inne med kidsen.

IBM:s priser kan ligga på exempelvis några tior för att träna en modell på data från din domän, och därefter några ören för varje anrop av programgränssnittet.

Den tekniska grunden för flera av AI-tjänsterna är så kallad Deep Learning.  Andra teknologier som utnyttjas är Keyword Extraction, Linguistic Analysis, Passage Answering, Question Analysis, Relationship Extraction, Statistical Language Processing och Visual Analysis.

Samtidigt med den nya AI-modulerna släpper IBM nya utvecklingsverktyg som ska göra det enklare att integrera tjänsterna i mobiltelefoner, molntjänster och uppkopplade system.

Satsningen på Watson och kognitiva tjänster går alldeles utmärkt, meddelar IBM och backar upp påståendet med att öppna en ny utvecklings- och tjänsteavdelning i South of Market i San Francisco. Tanken är att komma närmare de startupbolag, utvecklare, investerare, etablerade aktörer och akademi som finns i området.

Samma kontorskomplex blir också år 2016 ett nytt högkvarter för IBM Commerce som är IBM:s tjänster för elektronisk kommersiell verksamhet. Watsons intelligens ska nämligen integreras i e-kommers.

Den ska dessutom integreras robotar. Och inom medicin, för att hjälpa läkare att utforma behandling som är bättre anpassad till den enskilda individen.

Intelligenta molntjänster är gryende stormarknad, tror Elektroniktidningen. Den artificiella intelligens som möjliggörs bland annat av Deep Learning, håller på att rita om kartan för vad som är praktiskt möjligt att göra i elektronik.

IBM formulerar det visionärt i sin marknadsföring: ”Watson representerar en era då systemen förstår världen på samma sätt som människor gör, via sinnen, inlärning och erfarenhet.”
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)