JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Varumärket Atari återföds i IOT-prylar

logo-atari

Varumärket Atari återföds i IoT-prylar

Uppkopplade prylar med Ataris klassiska varumärke – det kommer företaget Atari SA att börja utveckla innan årets slut tillsammans med Sigfox, företaget bakom den smalbandiga IoT-nättekniken med samma namn.

Arkadspelspionjären Atari har tecknat avtal med Sigfox om att utveckla en familj produkter under varumärket Atari.

Exakt vilken typ av produkter det handlar om avslöjas inte i pressmeddelandet. De kommer att finnas inom marknaderna hem, husdjur livsstil och personsäkerhet. Pressmeddelandet nämner även interaktiv underhållning som ett ledord och att produkterna kommer att täcka ett brett spann av komplexitet.

Sigfox trådlösa nät ska användas för att lokalisera dessa produkter och för att redovisa deras status. Mer information om produkterna utlovas snart.

Atari har en historia som sträcker sig tillbaka till 1972. Företaget Atari hade en ledande roll i utvecklingen av arkadspel. Första succén var en arkadhallsversion av spelet Pong. Atari utvecklade de klassiska spelen Asteroids, Centipede och Missile command. 

Efter storhetstiden har varumärket Atari bollats runt i olika företagskonstellationer och restaurerats ur konkurser.

Atari SA omsatte 7,6 miljoner euro räkenskapsåret 2014–2015. Huvudprodukten var mobilspelet RollerCoaster Tycoon som laddades ner 15 miljoner gånger.

Sigfox är den just nu ledande tekniken för yttäckande strömsnåla nät för kommunikation med låg bandbredd. Den finns utrullad i 18 länder och kopplar upp sju miljoner prylar.
 
Både Atari och Sigfox är franska företag.


 

MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)