JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise
lördag 21 september 2019 VECKA 38
I all tysthet har Celsiustech Electronics, numera en del av Saab Systems and Electronics, lagt ned sin storsatsning på en civil bilradar.
I år skulle produktionen av bilradarn, som skulle bli Celsius civila flaggskepp, ha varit i gång. Men så blir det inte. Organisationen har upplösts och projektet har lagts på is.

Utvecklingen av bilradarn sparkades igång våren 1992. Då trodde man att produkten skulle vara på marknaden i början av år 2000.

De första tre åren kostade runt 10 miljoner kronor. Nutek finansierade till hälften, via Volvo. Enligt vissa källor har man till idag investerat ytterligare minst 200 miljoner kronor i att ta fram bilradarn som skulle bli företagets första civila produkt. En siffra som företagets informationschef Guy Hörnfeldt inte kan bekräfta.

Men kunderna, biltillverkarna, svek. De ville inte ha produkten. I alla fall inte nu, inte till det pris den kan tillverkas för. Så därför sattes projektet i höstas på sparlåga. Organisationen har upplösts och spetskompetensen har flyttat över till andra projekt.

Elektroniktidningen har, trots upprepade försök inte kunnat få någon kommentar till det hela förrän nu.

- Marknaden är inte redo att ta till sig den här tekniken ännu. Vi anpassar framtagningshastigheten till marknadens mognadsgrad. Nu är det upp till marknaden att ta nästa steg, säger Guy Hörnfeldt, informationschef på Saab Systems and Electronics.

- Vi har fört samtal med många biltillverkare. Vi är kända på många håll. Men det är en speciell marknad där billtillverkarna sneglar på varandra. Vi måste låta markanden mogna, vi kan inte hetsa dem.

Troligen är det så att företaget misslyckats med att få ner priset på mikrovågsmodulen och inte vill riskera att tvingas leverera radarn med förlust.

- Priset är alltid högt i ett utvecklingsskede. Men nästa steg, det sista, är att produktionsanpassa bilradarn. Men då krävs efterfrågan från kundsidan. Priset kommer att sjunka när det blir en volymprodukt, säger Guy Hörnfeldt.

Bilradarprojektet samägs med Autoliv som byggt upp en produktionsanläggning för radarn i Motala där enheten var tänkt att massproduceras. Enligt interntidningen Technet (Nr 3/99) så förberedde man också en lina för millimetervågsenheten i Järfälla. Enligt Elektroniktidningens källor stod den klar när beskedet om att lägga ner arbetet kom.

- Vi ser inte med besvikelse på det här. Vi bromsar bara ner och så fort marknaden visar intresse kan vi sparka igång igen. Vi har ju kompetensen kvar inom företaget. Och vi för fortfarande samtal med kunderna via Autoliv, säger Guy Hörnfeldt


Erika Ingvald
MER LÄSNING:
 
Branschens egen tidning
För dig i branschen kostar det inget att prenumerera på vårt snygga pappers­magasin.

Klicka här!
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)