JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 ETN.fi  Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise
fredag 6 december 2019 VECKA 49

Svenskar siktar på smarta laddstolpar

Chargestorm är nyetablerat svenskt företag som utvecklar intelligenta laddningslösningar till elfordon. Inom tre år ska företaget vara ledande inom sitt gebit, åtminstone i Nordeuropa. ”Det kan tyckas kaxigt, men vi tror oss ha en chans”, säger Stefan Gabrielsson, som är en av tre grundare.
Trion Patrik Lindergren, Stefan Gabrielsson och Ragnar Gustafsson startade Chargestorm i fjol. Alla tre har lång erfarenhet av att konstruera inbyggda system – bland annat från konsultföretaget Data Respons. Även Jörgen Carlsson, känd från Memstore och Data Respons, har nyligen klivit in i företaget som delägare.

Chargestorms vision är att utveckla systemlösningar för laddning av framtida elfordon.
Från första stund är målet satt högt. Om tre år ska företaget vara ledande leverantör av intelligenta laddningsprodukter till elektriska fordon.

– Förra året fanns strax under 1 000 rena elbilar registrerade i Sverige och under de närmaste åren kommer elbilar och plug-in-hybrider att lanseras på bred front. För det behövs en fungerande infrastruktur för laddning, säger Stefan Gabrielsson, försäljningschef på Chargestorm.

Företagets bedömning är att det kommer att behövas minst en och en halv laddstolpe per  laddningsbar bil framöver. Det innebär runt en miljon laddstolpar år 2020, om man utgår från Svensk Energi och Svenska Kraftnäts samägda bolag Elforsks prognos.

– Vi tror att man främst kommer att behöva ladda sin elbil hemma och på jobbet och att det är där som behovet av intelligenta laddstolpar kommer att växa snabbast, säger Stefan Gabrielsson.

På utvecklingsagendan står intelligenta fristående och väggbaserade laddstolpar, intelligenta motorvärmare och inte minst ett komplett mjukvarupaket för betal- och drifttjänster av laddstolpar.

Men för att snabbt nå en kommersialisering är planen att börja med att ta fram ett uppgraderingskit som gör dagens motorvärmare intelligenta.

– Idag finns det 600 000 motorvärmare i Sverige. Noreuropa är unikt med sin installationsbas, men motorvärmning handlar om ointelligent eldistribution. Med vårt uppgraderingskit ska man exempelvis enkelt kunna skapa skydd mot överlast samtidigt som man får möjlighet till betalning och övervakning via Internet.

Tanken är att utveckla en grundplattform som på sikt ska kunna användas i flera olika tillämpningar, både för enfas- och trefasladdning och med olika former av identifierings- och betallösningar.

– Hittills har vi utvecklat controllerkort för laddstolpen och servermjukvaran för övervakning och betaltjänster. Vi har tre kort framme som vi testar i labbet, säger Stefan Gabrielsson.

Han vill inte gärna ge några detaljer om kortets funktionalitet, utan avslöjar bara att det  är Arm-baserat, ska köra embedded linux och har PLC-gränssnitt (Power Line Communication). Som tillval går det att få GPRS. Kortet är dessutom litet för att få plats i olika motorvärmaruttag, avsett för DIN-montage och lackat för att tåla tufft miljöer.

Planen är att ta ha ett antal prototyper färdiga under årets andra kvartal, för att dra igång fältförsök under kvartalet därpå.

– Vi har redan haft kontakt med en handfull fastighetsägare som visat stort intresse och som det ser ut nu ska vi börja köra mindre fältförsök med tre av dem. Det handlar i storleksordning om två ladduttag per fastighetsägare, säger Stefan Gabrielsson.

Samtidigt är företaget övertygat om att den rätta vägen att gå är att erbjuda en helhetslösning – med egen laddstople och eget övervakningssystem –  som på ett flexibelt sätt kan integreras med andra laddlösningar.

– Det är viktigt att etablera ett starkt nischat varumärke med en snygg laddstople. Samtidigt har vi hundra procent fokus på att utveckla en komplett laddningsinfrastruktur med intelligent programvara och flexibela kommunikationslösningar som kan hantera olika standarder i framtiden, säger Jörgen Carlsson.

I framtiden kommer det att finnas mängder av aktörer som vill sälja eller locka med el. Några exempel är dagens bensinstationer, kommuner, fastighetsbolag och köpcenter.
MER LÄSNING:
 
Branschens egen tidning
För dig i branschen kostar det inget att prenumerera på vårt snygga pappers­magasin.

Klicka här!
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)