JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise
onsdag 22 maj 2019 VECKA 21
Svensk-amerikanska Nilar –  som tillverkar batterimoduler i Ericssons gamla lokaler i Gävle – har skruvat upp tempot i fabriken. Till sommaren ska de första batterierna levereras till SL:s kommande eldrivna färjor. Samtidigt har företaget börjat knyta till sig säljkanaler i Europa och USA. I Sverige har ett färskt distributionsavtal skrivits med Celltech.
Det var i oktober år 2011 som batteritillverkaren Nilar invigde sin fabrik i Gävle, där Ericsson tidigare hade sin basstationstillverkning. Då hade företaget 13 anställda och pilotproduktion på gång.

– Idag är vi 55 personer i Sverige och fabriken går i tvåskift, säger Lars Fredriksson, vd på och medgrundare av Nilar till Elektroniktidningen.  

Det var i oktober förra året som företaget började serietillverka sina egenutvecklade nickelmetallhydridbatterier. Hur många batterimoduler ett tvåskift ger vill Lars Fredriksson inte avslöja, men han påpekar att företaget står inför ytterligare en tempohöjning till hösten.

– I höst går vi in i treskift, säger han.

Och fortsätter:

– I sommar ska vi bli bland annat leverera batterimoduler till det omtalade båtprojektet där eldrivna SL-färjor ska trafikera Stockholms vatten.

Bipolärt: Nilars batteri bygger på en bipolär NiMH-teknik som gör att batteriet kan tillverkas billigare än alternativen. Det som skiljer företagets konstruktion från traditionella batterier av typen nickelmetallhydrid (NiMH) är hur komponenterna placerats inuti batteriet. Den bipolära konstruktionen gör att elektronerna kan färdas snabbare och enklare mellan anod och katod. Samtidigt kan anoden i en cell fungera som katod i nästa cell – det ger en extremt kompakt konstruktion, med högre effekttäthet till en lägre kostnad. Konstruktionen har dessutom, enligt Nilar, fördelen att den:
• hanterar mycket höga urladdningsströmmar
• tål extrema temperaturer utan att livslängden påverkas
• har en robusthet som få batterier kan matcha.
I fabriken tillverkar Nilar två typer av batterimoduler, 12 V och 24 V på 11 Ah. Modulerna skräddarsys sedan till olika kunder och tillämpningar, där företaget främst fokuserar på tre olika branscher: fordonsindustri, telekomindustri (speciellt avbrottsfri reservkraft) och intelligenta elnät

Genom att  montera modulerna antingen seriellt eller parallellt går det att skapa en enorm mängd alternativa batterilösningar, som kan väga från något kilo till många tusen kilo.

På senare tid har Nilar börjat bygga upp sina distributionskanaler i Europa och USA. Nyligen skrevs ett distributionsavtal med Celltech, som gäller för Sverige.

I juli slås Celltech och Abatel samman, varvid Nordens bredaste batterileverantör bildas (länk).

Bilden ovan visar skissartat den bipolära batteriteknik som Nilar använder.
MER LÄSNING:
 
Branschens egen tidning
För dig i branschen kostar det inget att prenumerera på vårt snygga pappers­magasin.

Klicka här!
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)