JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise
onsdag 18 september 2019 VECKA 38

Drayson satte nytt världsrekord för elbilar

Det har varit en bra vecka för elbilar, konstaterar Green Car Report. Först vinner den dieselelektriska hybriden Audi R18 e-tron 24-timmars på Le Mans, sedan sätter Drayson Racing nytt hastighetsrekord för elbilar med 328,6 kilometer i timmen.
Audi har vunnit Le Mans 24-timmars tio gånger tidigare men den här segern rankas högst eftersom det är första gången som en elhybridbil vinner.

Audis R18 e-tron har en sexcylindrig diesel som driver bakhjulen och batteridriven elmotor som driver framhjulen. Jämfört med de övriga högvarviga racerbilarna verkar R18 e-tron nästan ljudlös.

Segern i Le Mans ger glans åt Audis elbilssatsningar. Men någon serietillverkning av elbilsvarianten av muskelpaketet R8 blir det inte. Tio bilar är tillverkade och de ska enbart användas för vidare tester.

På RAF Elvington-banan i Yorkshire i England satt brittiska Dryson Racing Technologies nytt världsrekord för elbilar under 1000 kilo.

Ägaren till företaget, tillika föraren av bilen Lola B12 69/EV, Lord Paul Drayson, är före detta vetenskapsminister i den brittiska regeringen. Han säger att han med rekordloppet vill visa den tekniska potentialen i elektriska fordon.

Nu börjar världens elbilstillverkare sikta in sig på den nya racerklassen Formula E, som drar igång tävlingarna hösten 2014 med premiär i London.

Det är den internationella motorfederationen FIA som står bakom Formula E. Man räknar med ett 20-tal team som ska dra runt på den nya racercirkusen genom de stora städerna över hela världen.

Först ut att anmäla ett team är Dryson med sitt Formula E Team Dryson. Nummer två blev Team China Racing som börjar med en bil byggd av Spark Racing Technology, McLaren och Dallara.

Läs Green Car Report här. (Länk)

Läs om Nissans nya Zeod RC här. (Länk)

Men den kinesiska elbilsindustrin har redan lovat en helkinesisk konstruktruktion inom tre år.  

Nissan har också en ny helelektrisk racerbil som ska tävla i Formula E nästa år.
MER LÄSNING:
 
Branschens egen tidning
För dig i branschen kostar det inget att prenumerera på vårt snygga pappers­magasin.

Klicka här!
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)