JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise
måndag 21 oktober 2019 VECKA 43

Ingen enighet om elbussens framtid

I förra veckan samlades eliten av svensk och europeisk elfordonsexpertis i Stockholm för att diskutera eldrivna bussar i kollektivtrafik. Men något enhetligt svar på frågan om framtiden är elektriskt kom aldrig.
– Den slutliga sammanfattande kommentaren på frågan blev lite förvånande ”nja det beror på”, säger Oscar Olsson, elfordonsexpert på Viktoria Swedish ICT, i en kommentar.

Drygt 120 personer från svenska och europeiska fordonstillverkare, svensk politik och akademi fick ge sin syn på framtiden för busstrafiken. (Länk till alla presentationer).

Mycket av diskussionen kom att handla om biogas och om biogasen bör användas för att göra el eller användas för att driva fordonet.

Tyska MAN har till exempel redan utvecklat en Euro VI-motor med låga partikelutsläpp medan Volvo valt att inte utveckla en Euro VI gasbuss utan satsar på helelektriska bussar.

Scanias Nils Gunnar Vågstedt höll dörrarna öppna för alla tekniker – batterier, bränsleceller eller induktiv laddning.

Christian Köbel från Bombardier talade om trådlös induktiv laddning på upp till 200 kW genom Bombardiers system Primove. Det innebär snabbladdning vid utvalda hållplatser i stället för nattladdning vid ändhållplatserna. På så sätt kan batteristorleken hållas nere.

– Det är uppenbart att det inte finns någon enskild bästa lösning som alla kan enas om, kommenterar Oscar Olsson.

– Busstillverkarna måste räkna på olika sätt eftersom deras satsningar skiljer sig på flera plan. Det lätta svaret kan vara att olika drivmedel är olika bra beroende på var de används , geografiskt och vilka förutsättningar som ges.

Oscar Olsson rekommenderar läsning av en rapport som gjorts av avdelningen för strategisk hållbar utveckling vid Blekinge Tekniska Högskola och av projekt Green Charge Sydost.

Där jämförs biogas, biodiesel, diesel, elhybrid och eldrift för kollektivtrafikbusar i Karlskrona, Jönköping och Sundsvall. (Länk till den 24-sidiga rapporten).

Läs också Elektroniktidningens reportage "Skarpt läge för elektriska motorvägar".


MER LÄSNING:
 
Branschens egen tidning
För dig i branschen kostar det inget att prenumerera på vårt snygga pappers­magasin.

Klicka här!
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)