JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise
onsdag 23 oktober 2019 VECKA 43

Umeås elbussar gav mersmak

Efter lyckade tester med två helelektriska bussar i Umeå köper nu kommunen in åtta nya batteribussar och två nya snabbladdningsstationer från Umeåföretaget Hybricon Bus Systems.
Elektroniktidningen har i flera artiklar beskrivit elbussprojektet i Umeå med den extremt snabba laddningen där 5 minuters laddning ger en timmes extra körning.  (Länk)

Bakom utvecklingen av buss- och laddningstekniken står entreprenören Boh Westerlund. Den nya busskonstruktionen har tagits fram i samarbete med det polska företaget AMZ-Kutno och elmotortillverkarna E-Traction i Nederländerna och Ziehl-Abegg i Tyskland.

Busstypen heter HAW – Hybricon Artic Wisper – och kan snabbladdas med 300kW effekt på 5 minuter för ytterligare 1 timmes körning. Det innebär att det räcker att bussarna laddas vid ändhållplatserna och att de kan köras dygnet runt om det skulle behövas.

Det finns planer på att öka laddningseffekt till 1000kW i nästa generation snabbladdningsstationer. (Bilder på laddningsstationerna här)

Den 4 november förra året var det premiärvisning av den nya busstypen i Umeå, som sattes in på busslinjen mellan Umeås flygplats och centrum. Laddningen sker vid uppehållet på flygplatsen.

Nu har alltså Umeå kommun tagit beslut att köpa in åtta nya elbussar från Hybricon – tre ledbussar och fem normalbussar – plus två nya snabbladdningsstationer, en i Röbäck och en på Carlshöjd.

De nya bussarna beräknas vara i trafik till hösten, när lokaltrafiken och länstrafiken byter till vintertidtabell.

De ersätter motsvarande dieselbussar på linjerna 6 och 9 samt del av flygbusstrafiken,  vilket innebär att 20 procent av busstrafiken i Umeå blir eldriven redan i nästa vinter.

Och fler bussar ska det bli. Umeå har som mål att redan 2016 ha ett tjugotal elbussar i trafik och göra linjerna 1 och 8 till elbusslinjer.

Boh Westerlunds ursprungliga Hybriconbolag gick i konkurs förra våren. Men han hade fortsatt förtroende från Umeå kommun och har fått med sig starka industriella finansiärer i det nya bolaget Hybricon Bus Systems, som sjösattes i höstas.
MER LÄSNING:
 
Branschens egen tidning
För dig i branschen kostar det inget att prenumerera på vårt snygga pappers­magasin.

Klicka här!
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)