JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise
söndag 17 november 2019 VECKA 46

Här är Sveriges miljöbilssuccé

Nyregistreringarna av supermiljöbilar, det vill säga elbilar och laddhybrider, har ökat kraftigt i år. I april 2014 registrerades 440 stycken mot bara 78 i april 2013. Svenskarnas favorit är just nu laddhybriden Mitsubishi Outlander.
I Norge är det rena batteribilar som gäller. Där finns en utbyggd laddinfrastruktur och där är subventioner och förmåner stora.

Populärast just nu i Norge är Tesla Model S. Där har också Tesla lovat att bygga upp ett nät av sina egna supersnabbladdare.

I Sverige är det sämre ställt med snabbladdare och semisnabbladdare och – enligt kritikerna – för snåla subventioner och förmåner för den som köper en batteribil eller en laddhybridbil.

Här är det laddhybrider som gäller efter framgångarna för laddhybriden Volvo V60, som är ett samarbetsprojekt mellan Volvo Personbilar och Vattenfall.

Därför var manegen krattad för laddhybriden Mitsubishi Outlander när den nyligen  introducerades i Sverige.

Enligt branschorganisationen Bil Sweden har det sedan årsskiftet registrerats 527 stycken Mitsubishi Outlander PHE, varav 279 enbart i april.

Ingen annan elbil eller laddhybrid kommer i närheten av dessa siffror. Volvo V60 Plug-in-Hybrid registrerades "bara" 184 exemplar under fyra månader i år mot 375 samma tid förra året.

Nissan registrerade 96 exemplar av sin populära elbil Nissan Leaf under de första fyra månaderna i år, varav 11 i april. Det var en liten nedgång jämfört med januari-april förra året.

Volkswagen nya e-Up registrerades i 66 exemplar, Tesla Model S i 52 exemplar varav 21 i april, Toyota Prius Plug-in i 114 exemplar i år och 165 förra året och BMW:s nya laddhybrid i3 i 45 exemplar.

Renaults nya elbil Zoe släpptes i Sverige först igår men kommer troligen att hamna högt upp i statistiken senare i år.

Priset för Zoe hamnar efter supermiljöbilsbonusen på knappt 170 000 kronor, men då ingår inte batteriet. Det leasas till ett fast pris per månad - positivt enligt några kommentarer, negativt enligt andra som menar att det kan handla om en milkostnad på uppemot åtta kronor för batterihyran.

Bästsäljaren bland traditionella hybridbilar, som inte kan laddas över elnätet, är i år Toyota Auris, som registrerades i 935 exemplar under januari-april i år och 354 exemplar samma period förra året. Systern Toyota Yaris är klar tvåa med 490 registreringar i år och 392 under samma tid förra året. Pionjären bland hybridbilar, Toyota Prius, registrerade däremot bara 172 nya bilar i år, ett tapp på över hundra bilar jämfört med förra året.

Det finns nu 4 452 laddbara fordon, personbilar och lastfordon, i trafik i Sverige enligt Bil Sweden och lobbyorganisationen Power Circle, som numera driver statistikdatabasen Elis – Elbilen i Sverige.
MER LÄSNING:
 
Branschens egen tidning
För dig i branschen kostar det inget att prenumerera på vårt snygga pappers­magasin.

Klicka här!
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)