JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise
fredag 15 november 2019 VECKA 46

Bäst batteri bara i kol

En laddbar batteriarkitektur, enbart baserad på kol och bättre i alla avseenden är litiumjonbatterier, är vad den japanska materialspecialisten Power Japan Plus påstår sig ha utvecklat. Företagets teknikchef, Kaname Takeya, har varit med i utvecklingsarbetet av batterierna i både Toyota Prius och Tesla model S.
– Dagens avancerade batterier har genomgått stora förbättringar när det gäller prestanda, men det har gjorts på bekostnad av pris, tillförlitlighet och säkerhet. Vi har utvecklat ett nytt batteri som balanserar den ekvationen, säger Kaname Takeya i en video där han och hans kollegor pushar för den nya batteriarkitekturen.

Fördelarna med den nya arkitekturen är många, enligt  Power Japan Plus. Den ger batterier som påstås få högre energieffektivitet, samtidigt som de kan laddas snabbare än något litiumjonbatterie på marknaden.

Hemligheten är batteriets unika kemi. Både anod och katod  består endast av kol och dessa är kombinerade med en organisk elektrolyt som tillåter strömflöde i olika riktningar – laddning och urladdning. Batteriet klarar 3000 laddcykler och kan laddas ur fullständigt utan att ta skada.

Genom att det enda aktiva materialet är kol, är batteriet dessutom återvinningsbart till 100 procent liksom extremt konkurrensmässigt i pris.

Ytterligare en fördel som Power Japan Plus framhåller är att batteriet inte heller har  några temperaturvariationer när den används. Det betyder att det inte finns risk för så kallad thermal runaway eller krav på externa kylsystem.

Planen är att börja tillverka det nya batteriet, kallat Ryden batteri, i mindre skala för jämförelsetester senare i år vid företagets anläggning i Okinawa, Japan. Tanken är sedan att licensiera ut tekniken till befintliga batteritillverkare, som sedan kan producera batterier till branscher med större efterfrågan, exempelvis elbilar.

Se videon som berättar om batteriet Ryden (här).
MER LÄSNING:
 
Branschens egen tidning
För dig i branschen kostar det inget att prenumerera på vårt snygga pappers­magasin.

Klicka här!
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)