JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise
onsdag 20 november 2019 VECKA 47

Volvo ser framåt

Först Volovosteget. Nu Skolsteget. Med dessa två initiativ vill Volvokoncernen väcka ungas teknikintresse – samtidigt som företaget på ett intelligent sätt arbetar för att säkerställa sin egen framtida kompetensförsörjning.
I oktober förra året tog de första ungdomarna sin examen i Volvosteget – en ettårig betald utbildning för arbetslösa ungdomar.

Nu startar Volvokoncernen pilotprojektet Skolsteget i fem gymnasieskolor i Göteborg. Det är ett utbildningsprojekt tillsammans med Göteborgs Stad som innebär att 14 ingenjörer från Volvo samarbetar med lika många lärare och deltar i den naturvetenskapliga och tekniska undervisningen.

Volvokoncernen har tagit fasta på Statistiska centralbyrån (SCB) dystra statistik: år 2030 kommer det att fattas fler än 50 000 ingenjörer i Sverige, främst på grund av stora pensionsavgångar och för få nyutexaminerade ingenjörer från universitet och högskolor.

– Att förhindra den brist på ingenjörer som väntar det kommande decenniet är en av de verkliga ödesfrågorna som svensk industri står inför. Ska vi lyckas få fler unga intresserade av en framtid inom industrin behövs en bättre samverkan mellan skolan och arbetsliv, och där kan Skolsteget fylla en viktig funktion, säger Olof Persson, Volvos vd och koncernchef, i ett pressmeddelande.

Sammanlagt ska Volvoingenjörerna tillbringa 20 timmar i klassrummet. Där deltar de i den naturvetenskapliga och tekniska undervisningen genom att bidra med faktiska problemställningar och utmaningar från sin verklighet, och att informera om ingenjörsyrket. Dessutom ska de lägga ytterligare 40 timmar på att förbereda lektionerna tillsammans med läraren, samt gå kurser i pedagogik och retorik.  

Volvokoncernen erbjuder också gymnasieelever praktikplatser inom ramen för Tekniksprånget, och driver industrigymnasier i Göteborg, Köping och Skövde.
MER LÄSNING:
 
Branschens egen tidning
För dig i branschen kostar det inget att prenumerera på vårt snygga pappers­magasin.

Klicka här!
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)