JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise
onsdag 18 september 2019 VECKA 38
TA CHANSEN:

Inspireras av designers

Ett forskarteam på Chalmers bjuder in svenska storföretag till Innovation Playground, ett event som på olika sätt vill inspirera företag att utveckla sin innovationsförmåga. Först ut är temat ”Design Thinking”. En pilotversion på detta tema arrangerades i vintras, med deltagare från Ericsson, Volvo och SKF.
Vill du inspireras av hur designers tänker, arbetar och angriper problem?

I så fall är Innovation Playground workshop på temat Design Thinking (DT) kanske något för dig. Det handlar om en tvådagars workshop som går av stapeln den 2 & 4 juni på Chalmers i Göteborg.

Workshopen organiseras av Lisa Carlgren, Maria Elmquist och Ingo Rauth som alla tillhör avdelningen Innovationsteknik vid Teknikens ekonomi och organisation på Chalmers. De är också engagerade i forskningscentrumet Center for Business Innovation.
– Vi arrangerade en pilotversion av Innovation Playground för första gången i vintras, även då på tema DT, och i juni kör vi en ny omgång. Målet är att sprida kunskap och låta företag utforska DT genom praktiska övningar, säger Lisa Carlgren, en av tre i forskarteamet som organiserar eventet.

Responsen från vinterns pilotversion har varit mycket positiv. Ett av företagen som deltog har tagit initiativ att implementera DT i sin utvecklingsorganisation och ligger nu i startgroparna för att introducera begreppet för sina anställda.

Forskningen som Chalmers utfört visar, enligt forskarna, att upplevelsen av att använda DT kan föra med sig oväntade positiva effekter som påverkar utvecklingen av innovationsförmåga i företaget på lång sikt.

– Det handlar om personlig utveckling och lärande, mer motiverade medarbetare, mindre hierarkiska arbetssätt – vilka är bidragande faktorer till att det blir lättare att attrahera duktiga och kreativa medarbetare, säger Lisa Carlgren.

Andra resultat visar på ökat kundfokus med större hänsyn till kundens behov. Genom att snabbt bygga prototyper och testa dem på kunder går det att upptäcka dåliga idéer och överge dem i en tidig fas.

– En förutsättning för att lyckas är en slags grundförståelse för att innovation är något annat än produktutveckling. Men allra viktigast är det att inse att DT inte behöver vara en färdigförpackad grej som pluggas in i företaget – man måste se till de egna behoven och anpassa konceptet till kontexten, förklarar Lisa Carlgren.

Forskarteamet rekommenderar att två till tre personer deltar från varje företag. Workshopen är gratis, däremot får deltagarna betala material samt mat (lunch och fika) för de två dagarna.  

Här kan du läsa mer och anmäla dig till eventet (länk).
 



MER LÄSNING:
 
Branschens egen tidning
För dig i branschen kostar det inget att prenumerera på vårt snygga pappers­magasin.

Klicka här!
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)