JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Kickstarter:

Språngbräda men inte hela svaret

Det har aldrig varit så lätt att starta ett hårdvarubolag som idag med billig tillverkning i Kina, global logistik och gräsrotsfinansiering. Men en lyckad kampanj på exempelvis Kickstarter innebär inte samma sak som ett framgångsrikt företag. Erfarenheterna från Malmöbaserade Minut visar att det är en bra språngbräda men inte räcker hela vägen.

För ett drygt år sedan drog Malmöbaserade Minut igång en Kickstarterkampanj för Point, en ”husvakt” som håller koll på vad som händer i ditt hem genom att lyssna efter avvikande ljud. På en månad trillade det in beställningar på 3 000 enheter till ett värde av 238 366 dollar vilket gör kampanjen till en av de mest framgångsrika.

– Även om Kickstarter handlar om ”funding” är det inte svaret på hur man finansierar en hel produktion, säger Nils Mattisson som grundade Minut, bolaget bakom Point, år 2014.

Enligt honom är matematiken ungefär så här: anta att du tar in 100 000 dollar via Kickstarter eller någon annan crowdfundingsajt, då är du extremt framgångsrik. Bara 1 procent når över 100 000 dollar.

Samtidigt kan avgifter till crowdfundingsajten, kreditkort som studsar plus startkostnader för produktionen sluka över hälften av pengarna.

– Av 100 000 kanske du bara har kvar 40 000. Det är inte finansiering hela vägen fram till en produkt och innebär inte att du har ett framgångsrikt företag.

Maskerad som brandvarnare

Point kan lätt misstas för en brandvarnare men är egentligen en smart husvakt. I motsats till hemlarm med kameror skapar den inga integritetsproblem.
Point kopplas upp via wifi och du ser alla loggar i en app i smartmobilen. Via appen går det också att ställa in responsen på olika typer av larm.

Förutom att upptäcka rök, mäta temperatur och luftfuktighet lyssnar den till ljuden i ditt hem och meddelar dig om något låter onormalt. Slår någon sönder ett fönster kan Point börja tjuta och så kan du få ett meddelande. Är den föräldrafria festen för högljudd? Då kan Point börja blinka med gult ljus som en uppmaning att skruva ner volymen. Kanske skäller hunden oavbrutet när du är borta? Dags att köpa antiskallhalsband.

Möjligheterna att analysera ljuden är många och exemplen ovan är bara några scenarios för vad Point skulle kunna användas till. Tilläggas kan att data från mikrofonarrayen och trycksensorn kastas efter analysen. Temperatur och luftfuktighet skickas till molnet en gång i timmen men larm går iväg direkt.

Precis som med brandvarnaren behövs det mer än en enhet om du har ett lite större hem.

Räkna med att det tar runt ett år att gå från den prototyp som lockade folk att beställa tills du ska leverera något som motsvarar förväntningarna. Under tiden ska du både betala löner, köpa komponenter och få igång produktionen.

En framgångsrik kampanj ger en bas att stå på och gör det enklare att ta in mer kapital vilket behövs för att komma i mål. Dessutom fungerar det som en validering av produkten. I varje fall om du riktar dig till yngre människor i storstäderna som är de typiska anhängarna av gräsrotsfinansiering.

– En lyckad kampanj visar inte bara att det finns en marknad och att någon vill ha den, den visar också att din produkt passar marknaden. Oftast är det två skilda saker, säger Nils Mattisson.

För även om folk vill ha din produkt kan den vara för dyr eller sakna rätt funktioner.

Tilläggas kan att många har för bråttom till crowdfundingsajterna vilket gör att de inte har stenkoll på tillverknings- och distributionskostnaden. Det finns allt för många exempel på projekt som tagit produkter till Kickstarter med ett pris som ligger under tillverkningskostnaden.

För att undvika den fällan flyttade hela gruppen bakom Point till Shenzhen i Kina innan kampanjen startade. Vid det laget fanns ganska konkreta idéer på hur Point skulle fungera, idéer som testats på potentiella kunder.

– Det är något jag alltid försöker säga. Prata om din idé, försök dela med dig och få influenser, produkten blir alltid bättre av det.

Som en del i det arbetet tog företaget fram olika typer av prototyper för att testa på potentiella kunder. Det fanns prototyper som bara såg ut och kändes som den kommande produkten samtidigt som man också byggde prototyper med de funktioner som man ville ha. De senare var till för att förstå vad som var möjligt att stoppa in i den begränsade volymen som Point har. Dessutom togs det fram mycket mjukvara som simulerade hur det var att använda Point.

– Det svåra i den här utforskande processen är att veta när man ska gå vidare. Vi gjorde telefonintervjuer och bestämde oss när en kund rakt upp och ner ville köpa.

Det var då som gruppen åkte till Kina. En vanlig uppfattning är att landet bara passar för stora företag med jättevolymer, Nils Mattisson ger en helt annan bild.

– Det finns ett helt ekosystem med massor med småfabriker som är väldigt tillgängliga även för små företag som oss. Folk pratar engelska, de kan vända plastprototyper på 36 timmar vilket oftast tar flera veckor i Europa.

Tiden i Shenzhen gav företaget en verklig uppfattning av vad komponenterna skulle kosta.

– Det går inte att sitta i Sverige och kolla priserna, det skiljer sig väldigt mycket vad som finns här och i det riktiga tillverkningsledet.

Större delen av halvåret i Kina gick åt till att sätta ihop leverantörskedjan, logistikflöden och alla processer som krävs för kvalitetssäkring och repeterbarhet.

Dessutom gäller det att ta reda på vad det kostare att paketera och distribuera produkten över hela världen. Även här har lanskapet förändrats snabbt de senaste åren. I kölvattnet av jättar som Amazon och Ebay har det vuxit fram logistikföretag som levererar vart som helst i världen på några dagar. Ofta är Hong Kong utgångspunkt för produkter som tillverkats i Kina och sedan har företagen regionala knutpunkter i Europa och USA.

För några månader sedan skeppades de första husvakterna och idag finns Point i tusentals hem i 60 länder.

– Det finns mycket potential kvar i Point som plattform, så vi kommer att fortsätta att utveckla mjukvaran och lägga till nya funktioner efterhand. Eftersom att allt går att uppdatera över internet kommer alla kunder att få del av nya funktioner när de släpps.

MER LÄSNING:
 
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)