JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Fordonsunderleverantören Delphi ska ta fram sin mest komplexa komponent någonsin – ett system som gör en bil självkörande. Till hjälp har företaget israeliska Mobileye, som nyligen förlorade Tesla som kund.

Systemet kallas Central Sensing Localization and Planning (CSLP) och ska levereras år 2019. 

CSLP ska kunna köra själv på både motorvägar och i tätbebyggda områden. Men föraren ska också kunna hålla i ratten.

Mobileyes senaste systemkrets för datorseende, EyeQ, ska användas i systemet, liksom Delphis styrdator MDC (Multi-Domain Controller). 

Systemet ska visas under Consumer Electronic Show 2017 och påbörja fälttester strax därefter.

Mobileye har just förlorat Tesla som kund, efter att ha levereat vision-chips till Teslas samtliga bilar.

Enligt Mobileye ger Tesla Mobileye för lite inflytande över hur Mobileyes komponenter tas i bruk. Enligt Tesla är Mobileye en trög partner eftersom Mobileye är splittrad mellan många olika kunder med olika tillämpningar. 

Splittringen har kopplats samman med dödsolyckan den 7 maj då en Teslabil körde in i en lastbil. Men redan i början av året, långt före dödsolyckan, började Tesla anställa chipkonstruktörer för nästa generation av Teslafunktionen Autopilot, bland dem veteranen Jim Keller. 

Teslan körde in i sidan av lastbilen, medan Mobileyes chip är optimerat för att undvika kollisioner bakifrån. Både Tesla och Mobileye planerar framtida stöd för att undvika kollisioner från sidan.

MER LÄSNING:
 
magasinet

230 elektronik­konsulter

Registrera ditt företag nu!
 
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik
Anne-Charlotte
Sparrvik
+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)