JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Ingen tackar de anställda
Ericsson är Sveriges viktigaste företag.

Viktigast på hela Ericsson är koncernchefen. Och hans viktigaste dokument är årsredovisningen, där han själv får skriva flera sidor.

Följaktligen borde Ericssonchefens årskommentarer vara det perfekta stället att hitta Sveriges viktigaste trender.



Det mest intressanta i årsredovisningar är egentligen inte vad som står där, utan att se i vilken ordning saker och ting prioriteras, och spåra vad som inte står. En djupdykning fem år tillbaka i Ericssons årsredovisningar speglar på så vis en rätt intressant samhälls- och teknikutveckling.

För fem år sedan, 1995, stod tekniken i fokus. Efter några pliktrader om orderutvecklingen inledde dåvarande koncernchefen Lars Ramqvist en hejdundrande föreläsning om olika mobiltelefonisystem och deras utveckling runt om i världen. Bland annat skriver han att marknadsutvecklingen för det japanska systemet PDC varit fantastiskt god med 3 miljoner abonnenter anslutna vid årets slut. Totalt fanns vid den tiden 85 miljoner mobilabonnenter, varav 18 miljoner i digitala nät.

Forskning och utveckling poängteras starkt, liksom kvalitet och i viss mån personal och kompetensutveckling. "Betydande kompetens har byggts upp för så kallad submy CMOS" skrev Ramqvist också 1995, och det var sista gången mikroelektronik nämndes i detta sammanhang.

Om marknadsorganisationen står inte en rad, och ordet kund nämns först långt ner i texten. Kunderna är hela tiden "våra kunder" - kanske speglar det den kundsyn som rådde inom koncernen.

Året därpå har marknadsorganisationen ökat i betydelse. Att bolaget har försäljning i över 100 länder poängteras direkt efter pliktraderna om orderingången, före resonemanget om forskning och utveckling. Kunderna är självständiga, inga "våra kunder" här inte.

1997 är det förändring som står i fokus. Nya ord som Internet, multimedia, "så kallad infokom", avreglering och "så kallad outsourcing" används flitigt. Forskning och utveckling har halkat långt ner och kommer efter stycket om marknadens krav.



Interna förändringar


Sven-Christer Nilsson, som 1998 höll sig till två sidor i stället för Ramqvists gängs fyra, poängterade också förändringar, fast då mest de interna. Hans kommentar handlade om organisation, strategi, kundfokus och snabbhet, och strategi igen. Lite grand om order och förvärv, men inte en rad om forskning och utveckling. Mitt i Nilssons text finns en glasklar lägesbeskrivning: "Med den tredje generationens mobiltelefoni står vi inför en teknisk utveckling som innebär större förändringar för den enskilde individen än när telefonen blev ett inslag i vår vardag". Tyvärr utan att vidareutvecklas, för sen blir det mer organisationförklaringar.

1999 är det aktieägarna som står i centrum. Det syns redan på rubriken, som inte längre är "Koncernchefens kommentar", utan just "Till aktieägarna". Aktieägarna är ju intresserade av framtiden, så den kommer redan i andra stycket. Och den stavas Mobilt Internet. Det kryllar av Wap, GPRS, Edge och 3G.

Tekniken är alltså tillbaka i högsätet. Och månne är det Kurt Hellström som lyckats få bort "så kallade" framför varje förkortning. Efter var och en av dem står å andra sidan något om orderläget och marknaden. Ordet kund nämns inte, däremot finns många abonnenter, operatörer och givetvis marknaden.



Tack, tack, tack


En annan intressant trend är användningen av ordet "tack". År 1995 avslutar Ramqvist med att tacka aktieägarna och personalen i en och samma mening. Året därpå tackas personalen tidigt, och aktieägarna allra sist. 1997 tackas personalen tre gånger redan i ingressen. Dessutom tackas kunderna, samarbetspartnerna, aktieägarna, arbetskamraterna och kollegorna - kanske beror det översvallande tackandet för att Ramqvist då trodde att han skulle dra sig tillbaka.

Sen är det slut på tackandet.

År 1998 sträckte sig Sven-Christer Nilsson bara till att "goda insatser av kompetent personal kommer att garantera ledarskap också i framtiden".

1999 är visserligen Ramqvist tillbaka, men något tack till personalen blev det inte för det. Bara ett konstaterande att "en allt större del av Ericssons anställda via personalkonvertibler och optionsprogram kan få del av den goda utvecklingen för Ericssonaktien". Är inte det ett tydligt tecken i tiden, så säg.

Adam Edström

MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)