JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise
tisdag 17 september 2019 VECKA 38
Engångstelefonens lägre pris hoppas tilltala människor som hittills inte haft råd att köpa en mobiltelefon. Analytikerna tror att det finns en marknad för den billiga slit- och slängtelefonen, men att det blir svårt för företagen att klara tuffa vinstmarginaler.
Paul Dittner, analytiker på analysföretaget Gartner, tror knappast att engångstelefonerna är något hot mot de vanliga mobiltelefonerna. Tvärtom tror han att den totala marknaden för mobiltelefoner har möjlighet att växa, då de billiga engångstelefonerna riktar sig till målgrupper som annars inte skulle köpa en mobiltelefon. Det kan exempelvis vara studenter, arbetslösa eller andra låginkomsttagare utan tillräckligt stor inkomst för att binda sig vid ett långvarigt abonnemang eller köpa en dyr telefon. Föräldrar kan även tänkas köpa en telefon till sina barn så att de har möjlighet att ringa hem.

Däremot tror inte Allen Norgee på analysföretaget Cahners In-Stat att engångstelefonerna kommer att bli någon större succé bland ungdomar.

- Unga människor är generellt sett mycket trendmedvetna och det är därför tveksamt om de kommer att vilja köpa telefonerna. De är för fula, säger han.

Satsar först på USA

Ingen kan anklaga de nya telefonerna för att vara speciellt snygga, funktionen har definitivt gått före form- och designtänkande. Tillverkning till absolut lägsta pris innebär att företagen inte satsar nämnvärt på formgivning eller häftiga material och färger.

Det är i stället troligare att telefonerna går hem hos äldre personer. De är främst intresserade av att ha en telefon att ringa med om något särskilt händer och bryr sig inte så mycket om hur den ser ut. Telefonen är dessutom lätt att använda.

David Pasquale, informationsansvarig på Hop-On Wireless, tror att anledningen till att fenomenet med engångsmobiler växer fram just i USA är att 60 procent av befolkningen fortfarande saknar mobiltelefon. Därmed finns det många potentiella köpare.

- I första steget satsar vi på att etablera oss på den amerikanska marknaden, men inom kort siktar vi även på att expandera internationellt, säger han.

Andra intressanta marknader finns bland annat i de fattigare utvecklingsländerna. Där är de fasta teleabonnemangen ofta bristfälliga och dyra. Paul Dittner på Gartner tror därför att möjligheten att köpa en engångsmobil skulle kunna vara ett alternativ för den som har begränsat med pengar.

I högteknologiska länder som exempelvis Japan, Finland och Sverige där mobiltelefonin är mer etablerad bedöms marknaden vara mer begränsad. Telefoner för engångsbruk tros här främst kunna locka tillfälliga användare som turister och affärsresenärer samt låginkomsttagare.

Flera amerikanska analytiker som Elektroniktidningen har varit i kontakt med tror att det finns en framtid för engångstelefoner, men att företagen kommer att få kämpa hårt för att få verksamheten att gå ihop ekonomiskt. Eftersom vinstmarginalerna är väldigt små för varje tillverkad telefon måste man komma upp i stora volymer för att nå lönsamhet. Företagen är medvetna om att det därför knappast räcker med att nå vissa begränsade målgrupper. Hoppet står till att öka kundkretsen genom att kunna erbjuda företag att köpa annonsplats på telefonen eller att företagen köper egna telefoner som sedan kan skänkas bort till kunder under marknadsföringskampanjer.


Lisa Ringström
MER LÄSNING:
 
Branschens egen tidning
För dig i branschen kostar det inget att prenumerera på vårt snygga pappers­magasin.

Klicka här!
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)