JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Företagsbyn som klarar kylan
Trots en knackig konjunktur och tre konkurser hittills i år är Gertrud Bohlin Ottosson övertygad om företagsbyn Ideons fortsatta växtkraft. Som vd på Ideon Center ingår det liksom i jobbet.
- även i år har vi haft en nettomässig ökning av företagen här med 27 nya in och 19 företag utflyttade. Det är bättre än förväntat, säger hon.

Omsättning ska det vara i en företagsby där tillväxt och utvecklingsarbete är två av kraven som ställs på en hyresgäst. Enligt Ideons webbsida har ungefär 450 företag passerat genom lokalerna. Hittills har ett trettiotal av dem gått omkull.

Gertrud Bohlin Ottosson leder Ideon Center, det företag som sköter driften av Ideons fastigheter och servicen för invånarna i företagsbyn. Sedan Ideon gick från idé till verklighet i spåren av varvskris och nedläggningar i textilindustrin 1983 har antalet aktiva företag ökat år från år. Idag är de 177 med tillsammans runt 2500 anställda som är verksamma inom teknik, IT och bioteknik. även lokalerna växer upp ur den skånska myllan ovanför Lund strax bortom tekniska högskolan. Idag finns sammanlagt drygt 70 000 kvadratmeter lokaler att hyra och de kommande åren planeras ytterligare nästan 30 000 kvadratmeter. Trots kombinationen av lågkonjunktur och fler kvadratmeter står enligt Gertrud Bohlin Ottosson i princip inga lokaler outhyrda. Men hon känner ändå en viss oro inför framtiden.

- De som tidigare hade enorma expansionsplaner har skurit ned på dem. Och konkurserna bland företagen kan ibland visa sig först efter ett tag.

Kring Ideon rörs det också runt i myllan för att bereda plats åt nya byggnader, något som man som besökare inte minst märker under skorna och på leriga byxben. Här hamnar ibland de företag som vuxit ur kostymen i forskarbyn. Så till exempel Ericssons mobiltelefonutveckling som var med och lade grunden för Ideon, men som flyttande ut i mitten av 1990-talet. Nu är Ericsson tillbaka med viss verksamhet, men Gertrud Bohlin Ottosson hade hoppats på att få även Sony Ericsson som hyresgäst.

Ideon Center arbetar inte med uppsökande verksamhet för att få tag i företag. I stället finns en urvalsprocess för att fastställa att ett företag jobbar med forskning och utveckling och passar på Ideon.

- Ideon är dess företag och vi arbetar med att bygga varumärket Ideon genom att lyfta fram framgångsrika företag.

Just varumärket tror hon är viktigt för de företag som etablerar sig på Ideon. Idag är Christer Fåhraeus, mannen bakom bland annat Anoto och C Technologies, ett självklart affischnamn och många kan tänka sig att ta hans plats i morgon, eller i alla fall att jobba på samma arbetsplats.

- Vi hade ett företag som försökt att anställa folk i sex månader utan framgång innan de flyttade hit. Människor tycker om att jobba i den här miljön och det ger en identitet. Jobbar man på ett mindre känt företag kanske man först nämner att man jobbar på Ideon och sedan säger vad företaget heter.

Att varumärket gör det lättare att anställa kanske väger upp det faktum att hyrorna i företagsbyn är "marknadsmässiga" och att det kanske går att hitta även de andra tjänsterna som telefonväxel till ett lägre pris på andra ställen.

- Chansen att träffa andra intressanta entreprenörer ökar också här även om det inte är självklart att det fungerar som en mötespunkt, säger Gertrud Bohlin Ottosson.

Hon tar exemplet med ett företag som åkte till Silicon Valley för att leta samarbetspartner och som väl framme fick rådet att ta kontakt med ett annat Ideonföretag.

- De kände inte till varandra. Men det finns också andra företag som hittat varandra gen om aktiviteter vi har här.

De gemensamma aktiviteterna som ordnas är bland annat onsdagsföreläsningar om till exempel konjunkturläget i Sverige. Men även om Gertrud Bohlin Ottosson tror att de nystartade företagen vill ha gemensamma aktiviteter så är det svårt att få någon riktig uppslutning.

- Alla säger att det är bra aktiviteter men att de inte har tid att gå just den här gången.

ändå tror hon att det är viktigt att bygga vidare på liknande aktiviteter för att skapa en gemensamhetskänsla.


Jonas Ryberg
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)