JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Ger tv-bolagen nya verktyg
Swe-Dishs satellitsändare som ryms i en resväska ger 2 Mbit/s bokstavligen överallt

Satellitsändaren IPT Suitcase väger 35 kg och ryms i en smärre resväska av kolfiber och aluminium. Med hjälp av inbyggd dator, fluxgatekompass, GPS-mottagare och inklinometer kan den själv rikta in sig mot en lämplig satellit på bara några minuter.
Lars Jehrlander blev vd på Swe-Dish Satellite Systems den 1 november i fjol. Han var tidigare vd på Blue Factory, dessförinnan vd för Allgon Systems. Före dess jobbade han 18 år på Ericsson, bland annat som ansvarig för mobiltelefoni i USA och Brasilien.
Mitt i telekomkrisen finns ett svenskt kommunikationsföretag som går riktigt bra - Swe-Dish i Stockholm. Mängder av de nyheter vi ser på tv från Irak, Afghanistan och andra krigsdrabbade hörn av världen produceras med utrustning från svenska Swe-Dish. Företagets paradprodukt, en satellitsändarutrustning som ryms i en resväska, används av tv-bolag världen över.

Med utrustningen, kallad IPT Suitcase, går det att sätta upp en 2 Mbit-länk bokstavligt talat var som helst på jorden.

- Man brukar säga att det krävs 5 Mbit/s för tv-bildskvalitet, men för ett otränat öga uppfattas 2 Mbit/s bilder som helt likvärdiga, säger Lars Jehrlander, vd för Swe-Dish.

Utrustningen kan drivas av två bilbatterier eller från elnätet. Att fälla upp väskan, montera ihop kolfiberparabolens tre delar som ligger i väsklocket, ansluta en pc till väskans Ethernetuttag, låta utrustningen hitta en lämplig satellit och etablera kontakt tar inte mer än fem-tio minuter. Eftersom väskan bara väger 35 kg kan en reporter med kameraman göra jobb som tidigare krävde fyra personer.

Att väskan även kan användas för Internetkommunikation och IP-telefoni ökar också möjligheter-na att hitta information och ha kontakt med hemmaredaktionen.

Satellitväskan kostar mellan 1,3 och 1,5 miljoner kronor, därtill kommer kamera, pc och överföringsavgift till satellitoperatören på runt 5 kr/minut. Den har funnits på marknaden i ett halvår.

- Vi var nyligen på mässan NAB i USA, och misstänkte att vi kanske skulle få se någon konkurrent där. Men vi var fortfarande ensamma.

All kärnkompetens i huset

En konstruktörsstab på 25 personer jobbar också på att göra utrustningen ännu mindre. Kompetens finns inom systemintegration, projektledning, hårdvara, programvara och mekanik. Konsulter anlitas för vissa jobb, men Lars Jehrlander är mån om att ha all kärnkompetens i huset. Produktionen görs i egen fabrik i Kalix och hos kontraktstillverkaren Note i Norrtälje.

Satellitväskan är företagets tredje generation produkter för tv-bolag. De tidigare versionerna har också på sätt och vis kunnat klassas som mobila - den första ryms i tre väskor och den andra monteras likt en skidbox på biltaket. Båda väger omkring 130 kg men ger i gengäld bandbredd upp till 60 Mbit/s.

Alla produkterna jobbar digitalt och använder en antennteknik kallad Dual Gregorian Offset, där utgående signal studsar i en mindre parabol på väg mot den stora parabolen. Ingående signal går förstås motsvarande väg åt andra hållet.

- Vi har inte patent på antenntekniken, men är vad jag vet det enda företag som använder den. Den ger kompaktare lösningar och bättre prestanda än alternativen, men ställer högre krav på precision och materialval, säger Lars Jehrlander.

- Valet av antennteknik är faktiskt en orsak till att det här företaget gått hyggligt bra sedan starten. En annan är att vi från början bara jobbat med digital teknik. Våra konkurrenter i USA och Storbritannien dras med analogt bagage.

Tv-bolag har varit företagets viktigaste målgrupp sedan starten 1994. Och man kan gissa att efterfrågan ökat på grund av oron i världen. Företaget framhäver dock i stället att högre behov av kommunikation, ökad demokratisering och bättre välstånd i Asien och östeuropa har gett tv-bolag där möjlighet att köpa ny utrustning.

Fredsbevarande styrkor

Numera är också militären, fredsbevarande styrkor och katastrofhjälpsorganisationer viktiga kunder. Ett genombrott kom förra sommaren då USAs försvarsdepartement beställde satellitterminaler för 180 miljoner kronor. även svenska, danska och norska försvaret står på kundlistan.

- Det vi gör klassas inte som krigsmateriel. Utrustningen är densamma för militära och civila kunder.

I samarbete med Ericsson har företaget också tagit fram en "mobil mobiltelefonanläggning". I en smärre släpvagn ryms en radiobasstation, antennutrustning och allt annat som krävs för att sätta upp en lokal GSM-nod var som helst i världen. Tekniken användes till exempel i Kabul när all annan kommunikation där var utslagen.

Swe-Dishs teknik kommer förstås inte till sin rätt överallt. Finns en fiber till hands så är den naturligtvis mer kostnadseffektiv. Och när kravet på bandbredd är lågt så är Inmarsats satellittelefoner billigare i inköp, må vara dyrare i drift.

- Inmarsat har varit bra på att paketera sina tjänster. Vi försöker lära oss av dem och siktar på att sälja paketlösningar med både utrustning och abonnemang.

3G-näten skulle kunna vara ett potentiellt större hot, när de väl byggs ut. Till avsevärt lägre pris ger 3G bandbredd i samma klass, och kan dessutom användas inomhus.

- Men vi har global täckning och garanterad kvalitet. Det kommer nog inte 3G-näten att få i brådrasket så jag är övertygad om att det finns plats för oss även den dag 3G är verklighet, säger Lars Jehrlander.

Adam Edström
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)