Skriv ut
EU-länderna kommer att införa enhetliga, digitala pass där fingeravtryck, ögonavbildningar och annan biometrisk information ska kunna lagras. Hur detta ska göras i praktiken ska visas i ett EU-program lett av det svenska tremannaföretaget Smarticware.
Lilla Smarticware i Kistas innovationsväxthus har lyckats med vad många startupföretag bara drömmer om - att komma med och rentav leda ett EU-projekt. Tillsammans med betydligt mer namnkunniga europeiska jättar som Infineon och Siemens ska man ta fram EUs nästa generations digitala pass, inom ramen för det sjätte ramprogrammet.

Initiativet kom från Omid Aval, Smarticwares grundare. Han tog kontakt med Infineons svenska kontor - en trappa ner i samma hus. Där tände Dan Wallin på idén, tog den vidare till München, och efter många turer blev det ett EU-projekt.

I mars 2007 ska 50 digitala provpass finnas framme med biometrisk information inlagd. Hela infrastrukturen med läsare, kommunikation och passframställning ska också vara klar då, liksom underlag för EU-parlamentets lagstiftning.

Projektkoordinatorn Detlef Houdeau på Infineon ser inga problem i att små och stora företag samarbetar på detta sätt.

- Tvärtom, vi har de bästa deltagare som tänkas kan. Sverige ligger långt framme inom biometri och Smarticware är mycket kompetent inom bland annat kryptering, säger han.

- I teorin skulle vi kanske kunna hitta alla nödvändiga förmågor här i Tyskland, men då vore det ju inget EU-projekt, konstaterar han.

Projektet drog formellt igång redan i mars. Det är inte jättestort - totalt går det loss på 5,2 miljoner euro, varav EU bidrar med 2,7 miljoner som ska delas på de sju deltagande företagen.

- Det innebär att vi får ungefär 400 000 kronor i år, vilket i princip fördubblar vårt företag säger Ulf Hägglund på Smarticware.

Projektet är uppdelat i nio delar varav Smarticware står för projektledning, test och informationsspridning. Infineon står för koordineringen gentemot EU samt för utveckling av de nödvändiga halvledarkretsarna. Siemens står för system- arkitektur, franska forskningsinstitutet CNRS står för standarder och testmetoder och slovenska Mirage ska stå för produktionen av passen.

Adam Edström