JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Mentors kretskortsayout liknar nätverksspel
Parallell layout kan spara halva utvecklingstiden

Flera utvecklare kan samtidigt redigera samma kretskortslayot. Så fungerar tekniken Xtreme PCB från Mentor Graphics.
Samarbeta på distans
Xtreme PCB tillåter teoretiskt upp till 15 personer att arbeta samtidigt med samma PCB-layout.

Nätverksuppkopplingen måste vara på minst 1,5 Mbit/s och ha en fördröjning på mindre än 250 ms.

Produkten är en tilläggsfunktion till Board Station RE och Expedition PCB. Serverprogrammet som är navet i samarbetet kostar 50 000 dollar, klientlicenser kostar 15 000 dollar styck.
Det ser ut som ett nätverksspel. Tre markörer snurrar runt på skärmen. En är vår, en styrs från Frankrike och en från Tyskland. Markörerna lyfter block och drar ledningar.

Det är Mentor Graphics som demonstrerar sin teknik Xtreme PCB för att låta flera utvecklare samtidigt redigera samma kretskortslayout.

Bäddat för konflikter, skulle man kunna tro. Vad händer om flera plötsligt vill redigera på samma ställe?

Jo, varje markör omges av en cirkel som varierar i diameter. Den blir som störst när du stannar på samma område länge, och krymper när du avlägsnar dig. Konfliktlösningen är enkel: störst cirkel vinner. Försöker din markör gå in i en annans cirkel blir området rött.

Det finns också möjlighet att uttryckligen reservera objekt eller områden för andras ändringar.

Tekniskt fungerar systemet så att en central server uppdaterar den aktuella versionen av ritningen. Alla anslutna utvecklare skickar sina respektive uppdateringar till den centrala servern, och får tillbaka övrigas uppdateringar.

Uppkopplingen måste vara på minst 1,5 Mbit/s och ha en fördröjning på mindre än 250 ms.

Tekniken är bra om den fungerar, vilket den faktiskt ser ut att göra under demonstrationen. Grafiken är tydlig och interaktiviteten följsam. Om ett projekt har en komplex layout är det uppenbart att man kan bli klar snabbare med projektet när flera personer samtidigt kan arbeta med olika delar av layouten.

Mentor Graphics tidigare teknik för samarbete, Team PCB, framstår som rena stenåldern i jämförelse. Team PCB är inte interaktiv. Man måste stycka upp kretskortet i förväg. Sedan arbetar man separat och sätter efteråt samman pusselbitarna. Cykeln av uppstyckning, redigering, sammanställning, måste upprepas, eftersom kretskortslayout till sin natur inte är lokal.

CAD-företaget Radstone Technologies har använt Xtreme PCB för att utveckla ett dubbelsidigt VME-datorkort. Enligt företaget kortade detta utvecklingstiden med 40-50 procent. Hos Radstone uppstod till och med en märklig synergieffekt. Utvecklarna blev var för sig mer produktiva. Något för en arbetspsykolog att utreda, kanske? Pressar man varandra? Eller är det helt enkelt kul att arbeta tillsammans?

I framtiden kan en eller flera av deltagarna vara automater, autoroutrar till exempel. Den möjligheten är i alla fall något som Mentor Graphics tittar på inför kommande versioner av Xtreme PCB.

Jan Tångring
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)