JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Vätgascellerna kommer
Bättre energidensitet än metanolbränsleceller, men svårare bränsle

Vätgasdrivna bränsleceller kan komma att bli ett alternativ till huvudspåret med metanolceller. Vätgas ger betydligt bättre möjligheter till miniatyrisering, och japanska NTT har tagit fram en vätgascell som ska kunna driva en mobiltelefon. Men än så länge bara en stor telefon.
NTTs bränslecell är 42 x 80 x 13 mm stor, och väger 104 g, alltså som en stor mobiltelefon i sig, så påståendet att den ska kunna byggas in i en telefon får anses en smula optimistiskt. Bränslecellen har energi nog för nio timmars taltid.

Även företaget Millennium Cell driver på för vätgasbränsleceller, på Intel Developer Forum i San Francisco visade de en IBM-laptop där batteriet bytts ut mot en vätgasbränslecell. Hittills har bränsleceller som drivs av metanol varit huvudspåret för bränslecellsutvecklingen inom elektronik.

- Vätgasbränsleceller har oerhört mycket bättre verkningsgrad än metanolceller, men bränslet är svårhanterligt. Vätgas kräver tryckbehållare medan metanol är en vätska. I Japan har dessutom staten gått in och subventionerat utvecklingen av standardiserade metanolbränslebehållare för bränsleceller, berättar Lars Avellán som bevakar bränslecellsutvecklingen för IVFs räkning.

Oantändbart bränsle
Millennium Cells lösning på problemet är att utvinna vätgasen ur en annan vätska, natriumborhydridlösning, under drift. Natriumborhydriden innehåller i lagom koncentration 7,5 viktprocent utvinnbart väte. Vätskan är inte heller antändbar. Å andra sidan är den, på grund av begränsad tillverkning, jämförelsevis dyr.

- Jag spår att den vinnande tekniken för elektroniktillämpningar är att man har med sig metanol i portföljen, sedan omvandlar en mikroreformer metanolen till vätgas som sedan bränslecellen drivs av, tror Lars Avellán.

Metanol innehåller 12,5 viktprocent väte, men allt går inte att utvinnas som vätgas. Varken Sony Ericsson eller Nokia tror på bränsleceller i mobiltelefonerna inom de närmaste åren. Toshiba har utlovat en bränslecellsdriven laptop med medioker prestanda i år, och en som ska klara 40 timmars drift nästa år.

- Dessa tidsprognoser är väldigt optimistiska, i praktiken tar det nog 2 - 3 år, tror Lars Avellán.

Elias Nordling
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)