JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Äntligen upp för distributörerna
Komponentförsäljningen ökade med 8,6 procent 2004

Komponentmarknaden går upp igen efter flera års fall. Trenden märktes redan i somras och nu finns facit i Europartners årliga statistik.
Den negativa trenden för komponentförsäljningen i Sverige har brutits. Omsättningen i Sverige ökade med 8,6 procent mellan 2003 och 2004.

Distributörsförsäljningen, som är ungefär halva den totala marknaden, ökade med 9,4 procent. Toppåret var år 2000. Då var totalmarknaden nära 25 miljarder kronor. Åren fram till 2003 halverades summan.

Det är oklart om ökningen fortsätter också år 2005.

-Kommentarerna varierar. En del säger att de två första månaderna gick bra, men att det sedan vänt. Andra säger tvärtom, berättar Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. som samlat in de svenska uppgifterna tillsammans med Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den..

Distributören Arrow var överlägset störst 2004, liksom de senaste åren, efter en tioprocentig omsättningsökning till 1,6 miljarder kronor.

Förstaplatsen håller även om man räknar bort den ungefärliga hälft som för Arrows del inte är direkt egen försäljning utan logistiktjänster. Avnet är tvåa och Elfa trea, liksom förra året, med omsättningar på dryga 330 respektive 300 miljoner kronor.

Årets största ökning bland distributörerna med brett sortiment, står Future för: 35 procent.

Emcomp och TMS nykomlingar

Emcomp och TMS är nya företag i Europartners lista, som omfattar de 29 största distributörerna. De petar ut LAC och Pelcon.

Europartner presenterar i år sammansatta komponenter (component assemblies) som en egen produktkategori omfattande exempelvis displayer och dcdc-moduler. Lars Skantz tycker sig se en tillväxt i den kategorin.

- Kanske för att uppgiftslämnarna har börjat uppmärksamma den rubriken, säger Lars Skantz.

- Men jag tror också att många vill höja ambitionen och sälja produkter som adderar mer värde. Det är svårt att leva på att bara sälja motstånd.

Europartners rapport skiljer inte mellan distributörer av olika slag. Breda distributörer som Arrow och Avnet blandas med katalogdistributörer som Elfa och Bejoken, nischade distributörer som Emcomp och TTI, och med specialister som Rotakorn och TMS.

- Lite är det att jämföra äpplen med päron, att räkna genomsnitt på dessa siffror, säger Bo Abrahamsson.

Han och Lars Skantz har föreslagit för Europartners att göra den uppdelningen i rapporten. Men Europartners har inte nappat på den idén ännu.


Jan Tångring
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)