JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Flexibel kraft inom ett dygn
XP Power har lanserat sin nästa generation konfigurerbara kraftmoduler. Uteffekten kan väljas fritt mellan 400 och 1 100 W och prover levereras inom 24 timmar.
XP Power har funnits i 17 år. Till en början som renodlad distributör av kraftprodukter. Numera även som tillverkare.

- För tre år sedan tog vi steget från att vara ren distributör till att börja utveckla och tillverka själva.

- Idag har vi tillverkat mer än hälften av det vi säljer. Om två-tre år kommer 75 procent av vår försäljning att vara egentillverkning, säger James Peters, vice styrelseordförande XP Power.

Nyligen släppte företaget sin andra produktgeneration, kallad Flexpower. Det är en modulär konfigurerbar kraftkälla för AC till DC.

Styrkan hos Flexpower är dess flexibilitet. Ett chassi kan innehålla upp till fem olika moduler som kan vara seriellt eller parallellt kopplade till varandra. Ett chassi kan leverera 400 till 1100 W - i sammankopplat skick kan ett system leverera upp till 2200 W.

- Vi har konstruerat en lösning som ger bäst uteffekt i sin klass. Ändå är vår lösning 25 procent mindre i storleken än jämförbara produkter på marknaden, säger Gary Bocock, teknikansvarig på XP Power.

Modulerna går att få med vilken utspänning som helst i intervallet 3,3 till 60 V med uteffekten 200 respektive 300 W. Utgångarna kan seriekopplas för att leverera upp till 150 V likspänning eller parallellkopplas för att ge 240 A ut.

Från beställning till leverans av de första proverna tar det inte mer än 24 timmar, hävdar XP.

I dagsläget använder inte XP Power digital styrning av sina kraftkällor.

- Vi ser inte riktigt behovet av digital styrning idag. Sådan teknik är framförallt bra vid spänningsomvandling (POL) som ligger nära halvledarna och där är inte vi, säger Gary Bocock.

Samtidigt sticker han inte under stolen med att företaget jobbar på att införa mikroprocessorstyrd övervakning.

- Om det visar sig vara en vettig väg att gå kommer vi att ha det i nästa produktgeneration som kommer om två till tre år. Idag frågar inte kunderna efter det i någon större utsträckning och de är inte beredda att betala för en sådan lösning, säger James Peters.



Anna Wennberg
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)