JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Miljarder fattiga målgrupp för datortillverkare
Internetcafé för 600 dollar i Via Technologies kampanj

Nästa miljard pc-användare. Det är målgruppen för en gryende kampanj från Via Technologies. Det handlar om indier, kineser - men även fattiga amerikaner - som idag inte har råd att använda en persondator.
Via Technologies lanserar fyra datormodeller under etiketten Terra. En av dem är en vanlig pc för 250 dollar, inklusive monitor och tangentbord.

Men inte ens det är tillräckligt billigt för många.

- Ingen prissänkning skulle kunna räcka, säger Michal Lisiecki, europeisk marknadschef för Via.

Därför lanserar Via Technologies också en modell där en by investerar 500-600 dollar för ett Internetcafé där invånarna kan köpa tjänster som epost, surfning och internetttelefoni.

Bylösningen använder två enklare datorer kallade Terra Media station och Terra Communication server, eventuellt uppkopplade mot en Terra Server,

Fyra indiska byar har startat sådana internetcaféer idag i ett pilotprojekt. De drivs av en bybo vald genom omröstning. I juli eller augusti startar en större lansering i byarna runt Bangalore.

- Det finns en miljon byar i Indien, säger Michal Lisiecki.

-Men det handlar inte om att detta skulle vara en lönsam affär på det här stadiet. Det finns ingen marknad för denna sorts projekt. Man ska se det som ett samhällsansvarsprojekt.

- Men vi bygger också en pc-marknad för framtiden, säger Michal Lisiecki.

Vias x86-kompatibla processorer är inte bara billiga utan också strömsnåla. Elkraft är ett ständigt bekymmer i indiska byar. Terraserien kan köras på laddningsbara batterier.

Jan Tångring
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)