JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Adam Edström: Spel och dobbel lönar sig
Poker mer vinstgivande än industri för svenskt näringsliv

Till årets svenska IT-företag utsågs häromdagen en firma som gör pokerprogramvara. Firman är säkert jätteduktig, men nog säger det en hel del om tillståndet i svensk industri.

Vissa trender förstår man bara inte var de kommer från. Den nyväckta pokerflugan till exempel. Uppåt 50 000 svenskar loggar regelbundet in på nätet och spelar poker, enligt Dagens Nyheter.

Medierna hänger förstås på. Aftonbladet har pokersidor. På tv - OK, inte fin-SVT utan ful-Femman - visas pokertävlingar där man får se allas kort. Förr kallades det fusk, nu är det underhållning.

Uppenbarligen finns det pengar att tjäna, och då inte bara på att ha kåk när motspelaren sitter med ett uschelt tvåpar. En glassig tidning - Poker Magazine - syns numera i kioskerna och ser betydligt mer välmatad ut än affärsblaskorna i stället intill. (Chefredaktören, Ken Lennaard, är tillika ordförande i Svenska Pokerförbundet som han grundade förra året tillsammans med Martin de Knieff, en kille från Borlänge som tack vare sina pokerframgångar blivit lika stor kändis som vilken såpaskådis som helst. Så det var ju klart att Ken lät Martin vara omslagspojke på första numret. Det är också Ken som krönikerar i Aftonbladet och kommenterar på Femman.)

70 miljarder om året

Ska man tro Dagens Nyheter omsätter internetspel globalt 200 miljoner dollar. Om dagen. Det betyder drygt 70 miljarder dollar om året. Och den som tror att det är gamla klassiska femkortsgivar med ett eller två byten och ibland flygande tvåor som numera nått ut på Internet har inte förstått någonting. Nej, flugan heter Texas Hold'em och du får bara två kort innan det är dags att satsa första gången. Sen vänder given upp tre kort som alla får se på, och då ska man satsa igen. Därefter lägger given upp ett kort till, en ny satsningsrunda vidtar, och sen kommer sista kortet. Totalt får du alltså se sju kort varav de fem på bordet är alla spelares. Ur dessa sju gäller det att plocka ut den bästa femkortsgiven, och att därefter lura av motståndarna maximalt med pengar. På den sista punkten är det ingen skillnad mot förr.

En av poängerna med Texas Hold'em är att man får fina givar oftare än i klassisk femkortspoker. Färg, stege och kåk hör inte längre till ovanligheterna. Och potterna blir lätt ganska stora, i synnerhet när man spelar den populära spelformen "no limits". Precis som andra snabbt växande subkulturer finns även här massor av fackuttryck som den oinvigde gör bäst i att lära sig för att ta steget till invigd.

Att just denna subkultur bejakar klassiska alfahannevärderingar behöver man inte ha doktorerat i so-ciologi för att inse. Desto intressantare då att svenska företag håller sig väl framme i denna nisch. Månne är det frustrationen över Tipsextra, Bingolotto, Svenska Spel och ATG, plus en skola där man lärde sig mer matte på rasterna än på lektionerna som ligger bakom. Hur som helst har flera svenska bolag utvecklat tämligen framgångsrika pokerprogram, eller "interactive gaming platforms" som de heter i marknadsföringen.

Ett av dessa företag - Ongame - utsågs häromdagen till Årets IT-företag av Veckans Affärer. Firman omsatte över 400 miljoner kronor förra året. Gjorde en vinst på 127 miljoner. Ökade antalet anställda med 127 procent till 147 personer.

Inte illa för ett företag som grundades 1999. Såna siffror är det inte många industribolag som kan visa upp, men på kortspel går det, sweet bejeezus.

Självklart invaderas även mobilerna. Lättlurade och uttråkade mobilabonnenter är det tydligen ingen brist på. Inte mindre än tre pokerspel toppar just nu listan över de mest nedladdade mobilspelen i Sverige. Och med tanke på att det finns en miljard mobilabonnenter i världen, men bara ett par hundra miljoner fasta internetabonnenter så är det ju affärsmässigt fullkomligt logiskt.

"Liksom porren formade videomediet på 1980-talet och bidrog till att de längre VHS-banden slog ut Betamax håller pokern på att definiera Internet som arena. Genom sex och spel uppfylls nu de kommersiella löften på nätet som sprack med IT-bubblan för fyra-fem år sedan," skriver DNs krönikör Niklas Ekdal.

Det värsta är att det ligger mycket i vad han säger.

Adam Edström
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)