Går det att år 2007 få hela världens uppmärksamhet för en mobiltelefon av ett nytt märke där flera av funktionerna är måttligt upphetsande och som inte ska börja säljas förrän om ett halvår? Tydligen, om man heter Steve Jobs.
Man måste beundra Steve Jobs. Här pågår Consumer Electronics Show, världens största måste-ha-tillställning i världens största showstad Las Vegas.Alla är där.
Utom Steve Jobs.
Han är hundra mil bort, i San Francisco, på sitt eget Macworld. Där lyfter karln upp en prototyp till en mobiltelefon. Och får hela världen att i stället vända blicken mot honom och hans Iphone.
Vem annars hade lyckats med det? Alltså, Iphone kommer inte att börja säljas förrän i sommar. Den har inte 3G, den har en skruttkamera på 2 Mpixlar och den funkar bara med en operatör. Den har samma grisiga batterilösning som Ipod och släpper bara in Appleprogram.
Och den ska inte ens tillverkas i mer än 10 miljoner exemplar. Förvisso en volym som många konstruktörer skulle drömma vått om, men det är inte ens en procent av nästa års mobilmiljard.
Lägg till att man valt ett varumärke som en annan IT-jätte, Cisco, gör anspråk på. Och ett pris kring 4000 kronor (499 eller 599 dollar beroende på minne).
Gjutet framgångsrecept? Inte direkt.
Coolfaktorn avgör
Ändå har väl inte någonsin en mobiltelefonlansering blivit en sån global snackis.
Vad har då Iphone som ingen annan har? Funktionellt egentligen ingenting, vilket gör det hela ännu mer paradoxalt. Det finns väl knappt en smartmobil som inte klarar telefoni, SMS, MMS, röstbrevlådor, epost, spela musik, ta bilder och surfa på nätet.
Men Iphone är cool. Mycket coolare än en Windowsmobil som försöker göra samma saker. I Appleproselyternas ögon också mycket coolare än en Sony Ericsson, Nokia, Samsung, Motorola eller LG-smartmobil med Symbian, UIQ eller System 60.
Pekskärm är cool. Möjligen också slitstarkare än "pekpinnen" som styr många av Sony Ericssons populära modeller.
Fast om en pekskärm räckt för världsherravälde hade svenska Neonode varit ett jättebolag idag.
Design, design och design
Ett gyro som ser till att skärmbilden alltid är vänd på samma sätt som kameran, det är också cool. Fast inte heller här var Apple först - funktionen fanns för flera år sedan hos numera insomnade Myorigo (den där finska mobilfirman där Mats Lindoff hibernerade några år). Och den finns i ett gäng digitalkameror.
Fast det riktigt coola är förstås designen och användargränssnittet. Det är liksom det som varit coolt med allt Apple gjort, från ur-Macen på 1980-talet till Ipod Nano.
I Iphone ska det räcka med att peka, med fingret, i adressboken eller i samtalsloggen. Att kunna peka och dra på olika namn kanske gör hela skillnaden för gruppsamtal. Hur många Windows/Symbiananvändare har använt den funktionen?
En tydlig logg för röstbrevlådan - där är faktiskt Apple först. Att se vilka som lämnat meddelande utan att behöva ringa upp är smart. SMS-loggen verkar också både smart och snygg.
Fast hur bra det lilla qwerty-tangentbordet på skärmen fungerar går inte att avgöra från webbdemon på Apples hemsida.
Lite enklare, lite snyggare bildhantering
Och fotohanteringen är riktigt stark. Visst kan man zooma, MMS:a och utväxla bilder med sin dator från de flesta mobiler, men Iphone ser ut att ha fått till det lite enklare, lite snyggare och lite mer intuitivt.
Räcker det här till succé? Det räcker säkert för att sälja 10 miljoner mobiler. Apple skulle förmodligen kunna sälja rätt många bara genom att sätta sin logga på skalet.
Men Steve Jobs har gissningsvis högre ambitioner än så. Han har ju också bytt namn på bolaget. Strukit ordet "computer" så att firman numera bara heter Apple, Inc. Det tyder på att mobiler och musikspelare internt är lika viktiga som datorerna.
Och även om ingen av konkurrenterna medger någon oro så kan man vara helt säker på att många ögon och öron, inte minst i Lund och Espoo, hålls väldigt öppna för alla rykten från Cupertino.