JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Jonathan BorrillJonathan Borrill

Mobiler på flygplan – var finns riskerna?

Alla som flyger regelbundet kommer att glädjas åt de uppdaterade reglerna för flygsäkerhet, vilka ger större möjligheter för passagerarna att använda mobiltelefoner och andra elektroniska produkter under kommersiella flygningar. Tiden är förbi då vi behövde gå igenom ritualen med att stänga av all elektronisk utrustning vid start och landning. Det är på tiden!
I realiteten har det inte varit några problem med att använda datorer, spelkonsoler och läsplattor ombord de senaste åren, om det bara hade varit tillåtet. Det har bara tagit lång tid för reglerna att komma ifatt verkligheten.

Användningen av telefoner var förbjuden på grund av risken att de kunde störa eller i värsta fall slå ut flygplanets kommunikationssystem, inklusive röstkommunikationen mellan cockpit och kontrolltorn, navigationssystem och varningsfyrar. Däremot fanns det ingen risk att konsumentelektroniken kunde slå ut de hydrauliska eller mekaniska systemen i flygplanet.

Om man går tillbaka i tiden använde både flygplan och konsumentelektronik analog teknik för kommunikation. Systemen kunde generera både övertoner och spurioser, samtidigt som de var känsliga för denna typ av störningar. Alla som lyssnat på AM- eller FM-radio vet hur det kan låta när mottagningen är svag eller när det kommer in störningar.

Idag använder alla kommersiella flygplan i Europa och Nordamerika skärmad, digital  radioteknik eller optoteknik för intern och extern kommunikation. Dessa är extremt immuna mot störningar.

Samtidigt ska man komma ihåg att digital konsumentelektronik måste uppfylla olika standarder som begränsar hur mycket de får störa och hur mycket störningar de ska tåla. I Europa krävs CE-märkning och i Nordamerika måste de ha godkännande från FCC (Federal Communications Commission).

CE-märkningen är en generell säkerhetsmärkning men för radioprodukter specificerar den gränser för den utsända nivån inom det använda frekvensbandet, gränser för nivån utanför bandet, samt för intermodulation i mottagaren. Detta garanterar att produkter med radiosändare inte genererar kraftiga radiostörningar.

För mobiltelefoner finns detaljerade testmetoder i EU-kommissionens R&TTE-direktiv (Radio and Telecommunications Terminal Equipment).

Det här har medfört att restriktionerna för hur man får använda mobiltelefoner har kunnat lättas. Idag kan man till exempel använda mobilen när planet taxar på marken. Det finns också regler som tillåter mobilsamtal och SMS under flygning men då krävs ett speciellt lågeffektsläge i mobilen. Trafiken går sedan via flygplanets egna  mobilnät utan att flygsäkerheten påverkas.

Det finns dock ett problem som flygbolagen måste begrunda: basstationerna i flygplanen, liksom passagerarnas mobiler, kan störa mobilnäten på marken. Flygbolagen måste därför se till att systemen stängs av i tid innan planen landar, så att de inte konkurrerar med samma frekvenser som redan används i mobilnät på eller nära flygplatsen.

Nästa gång du inte kan ringa med din mobil eller surfandet plötsligt går långsamt så höj blicken. Ser du då ett flygplan ovanför dig kan det vara orsaken till dina problem.
MER LÄSNING:
 
magasinet

236
elektronik­konsulter

Registrera ditt företag nu!
 
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)