JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise
onsdag 20 november 2019 VECKA 47

Fordonselektronik ALLA TAGGAR

Vem vill du nominera till SER-priset?

Kameratillverkaren Axis och professor Mikael Östling på KTH är två vinnare av SER-priset. Nu är det dags att nominera till SER-priset 2015.

Vinnova webbsänder dagens SIO-möte

Redan klockan nio startar Vinnovas webbsändning om de aktuella utlysningarna inom ramen för för de strategiska innovationsprogrammen. Klockan tio är det dags för Smartare Elektroniksystem. Men läser du det här för sent är det ändå inte kört. Sändningen sparas på Vinnovas hemsida.

BILD: Mariordo, Licens http://creativecommons.org/licenses/by/2.0/Skrotar Google bilen?

 Google pratar med etablerade fordonstillverkare om ett samarbete kring utveckling av autonoma fordon. Företaget har självt ännu inte bestämt sig för om det vill bli biltillverkare.

Volvos helelektriska stadsbuss:

Tyst, miljövänlig och limegrön

Volvos första helelektriska stadsbuss byggs just nu i Göteborg. Tillsammans med fyra elhybrider ska de tre helelektriska bussarna trafikera sträckan mellan de två universitetsområdena på Lindholmen och Johanneberg.
REPORTAGE:

Från kisel till pixel


Svenska Pelagicores nästa generation infotainment byggs på öppenkod och på kompetens ända från drivrutiner till användargränssnitt

Bli mentor!

Bor du i Göteborgsområdet och är civilingenjör, då ska du ställa upp i SER:s mentorprogram för studenter på elektro-, data- och IT-programmen.

Från kisel till pixel

Från kisel till pixel

REPORTAGE:

Safer söker sanningar om säkerhet

Bilarna får allt mer elektronik för att höja trafiksäkerheten. Men vilka åtgärder är det egentligen som har effekt? Säkerhetscentrumet Safer existerar för att svara på den frågan.

Vinnova gör om innovationsstödet

Företag med upp till 250 anställda har tidigare kunnat söka pengar i programmen Forska & Väx och Vinn Nu. Dessa ersätts av ”Innovationsprojekt i företag” med en budget på 150 miljoner kronor i år.

Miljonregn över batteriforskning

Fordonsbatterier samt återanvändning och återvinning av batterier är teknikområden som står i fokus när Energimyndigheten utlyser 50 miljoner kronor inom Batterifondsprogrammet. Här handlar om ett forsknings- och utvecklingsprogram som syftar till hållbar batterihantering.
Nira Dynamics sensorlösa system:

Från noll till tio miljoner på tio år

Lagkraven på däcktrycksövervakning har blivit en jackpot för Linköpingsföretaget Nira Dynamics vars sensorlösa system finns i över tio miljoner bilar. Nu står en inbrytning på USA-marknaden på tur liksom lanseringen av ett halk­varningssystem. För att klara av expansionen behövs fler ingenjörer.

En av tre är störd av trafikbuller

Efter luftföroreningar är trafikljud det största miljö­problemet i städerna, så många som 30 procent av EU:s innevånare är påverkade. Problemet hänger samman med vad Janos Turcsany på Volvo kallar vår stenåldershjärna.

Swerea IVF

Vem har ansvaret för tillförlitligheten i kretskort?

Som rapporterades i förra numret av Elektroniktidningen har resultaten från ett FFI-projekt om ”Blyfri elektronik för krävande fordonsapplikationer” visat att det finns en betydande risk för att livslängden av lödfogar till många QFN- och BGA-komponenter inte klarar kraven ens för hytt/kupé-miljö i fordon. Fordonstillverkare har ofta krav på att elektronikenheter ska kvalificeras enligt ISO 16750 men projektet visade att testning enligt denna standard inte är relevant för att upptäcka den här typen av livslängdsproblem. Detta påpekas för övrigt i inledningen av standarden där man anger att ”ISO 16750 inte nödvändigtvis säkerställer att miljö- och tillförlitlighetskraven för lödfogar, lödfria fogar, integrerade kretsar, och så vidare är uppfyllda”.

146 procent fler laddbara fordon under 2014

Under 2014 ökade antalet laddbara fordon med 4 706 stycken eller 146 procent. Därmed finns det 7 928 stycken fördelat på 4 850 laddhybrider, 2 106 eldrivna personbilar, 827 eldrivna lätta lastbilar samt 145 eldrivna fyrhjuliga mc, rapporterar intresseorganisationen Power Circle.

Seg fordonsindustri tvingar Senseair varsla

Tio anställda drabbas. Det blev klart i fredags, då Senseair vd Lennart Ivarsson meddelade att verksamhet har inte fått den tillväxt som företaget trodde på för några år sedan.

Synopsys:

Utveckla fordonselektronik i virtuell hårdvara

Dagens fordon kan innehålla tiotals miljoner rader källkod. Kodvolymen växer explosionsartat och ställs dessutom inför nya utmaningar, som övergången till multi­kärnor, AUTOSAR-appar, integration och test av mjukvara och av funktionssäkerhet – och detta är endast några av de utmaningar som är direkt kopplade till den växande kodvolymen. Utvecklare har under många år kunnat luta sig mot väletablerade konstruktionsmetoder på den funktionella nivån, som MIL (model-in-the-loop) och SIL (software-in-the-loop). Det som dessa saknar är att de inte tar hänsyn till den underliggande hårdvaran.

Melexis:

Från hjälpsystem till autonoma fordon

Teknikutvecklingen inom fordonssektorn följer traditionellt en mycket konservativ, inkrementell väg. Riskerna när det gäller säkerhet, företagets rykte och ekonomiska trygghet kräver evolution snarare än revolution. Ändå skapar de senaste ansträngningarna från framsynta teknikföretag ett nytt paradigm, som utmanar dagens ortodoxi.

Altera i Audis förarsäte

Det blir Alteras FPGA med två hårda Arm-kärnor som ska utgöra hårdvaran i Audis kommande ADAS-system kallat zFAS (zentrales Fahrerassistenzsteuergerät).
Elektroniktidningen träffar ADI:

”Vi ser fram emot 5G”

Under de senaste fem åren har Analog Devices skruvat på sin strategi en del, vilket bland annat inneburit ökade investeringar inom fordonssektorn. Samtidigt har köpet av Hittite Microwave adderat en vital pusselbit. ”Hittite är en stor förändring för oss”, säger Mike Britchfield, under en pratstund med Elektroniktidningen på Electronica.

Första dagen på jobbet

Volvos nya laddhybrid började igår rulla i kommersiell trafik i Hamburg. Därmed tar bussen steget från pilottester till att transportera betalande passagerare.
 
Branschens egen tidning
För dig i branschen kostar det inget att prenumerera på vårt snygga pappers­magasin.

Klicka här!
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)