JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise
onsdag 23 oktober 2019 VECKA 43

Fordonselektronik ALLA TAGGAR

Elmotor med rejält drag

Från noll till 100 km/h på 3,4 sekunder. Det är vad Renovo Coupé påstås fixa, en amerikanare som enbart drivs med litiumjonbatterier. Det är uppstartsföretaget Renovo i Silicon Vally som utvecklat elbilen, vars pris beräknas till 529 000 dollar när den börjar säljas nästa år.

Elektroniken allt viktigare för Autoliv

Bilsäkerhetsföretaget Autoliv slår idag ett slag för en ny verksamhetsstruktur. Två affärsenheter skapas: Passive Safety och Electronics.

Volvo och ABB tar elbussen till stan

Volvo Bussar och ABB ska i gemensam regi skapa kompletta elbussystem för framtida städer. Det första gemensamma projektet tas i bruk i Luxemburg under nästa år. Det blir 12 laddhybridbussar – bussar som Volvo lanserar i höst – i kombination med ABB:s snabbladdstationer.

Laddsladd för elbilar

Under en ganska lång övergångsperiod kommer förare av elbilar att vara hänvisade till vanliga vägguttag eller motorvärmarstolpar när de ska ladda sina bilar. Kontaktdonsföretaget Phoenix har därför tagit fram en speciell kabel med integrerad laddstyrning och skyddsenhet som kan användas vid dessa tillfällen.

Borås redo bekämpa trafikdöd


Om knappt två veckor, den 21 augusti, invigs världens första fullskaliga testmiljö för framtidens trafiksäkerhet. Testbanan Astazero utanför Borås ska attrahera fordonstillverkare och säkerhetsutvecklare från världens alla hörn för test av innovationer inom aktiv säkerhet.

Infinity Q50Forskare pekar ut hackervänliga bilar

Nya modeller av Jeep, Escalade och Infiniti Q50 har dålig säkerhetsdesign. Detta hävdar två säkerhetsforskare. Forskarna Charlie Miller och Chris Valasek pekar inte ut några specifika säkerhetshål, utan analyserar robustheten i bilarnas elektroniksystem.

Nyckfull kines bakbinder skuldsatt Nevs

I maj stoppades produktionen hos Saabtillverkaren Nevs i Trollhättan. Produktionen kommer att stå still i åtminstone ytterligare sju veckor. Till dess hankar sig företaget fram på färska lån med höga räntor. Enligt Jonas Fröberg, journalisten bakom boken Kampen om Saab, är läget mycket allvarligt.

Kompenserar för fel i flykten

Sensorspecialisten AMS, tidigare känt som Austriamicrosystems, har utvecklat en serie magnetiska sensorer som kan mäta vinklar med extrem noggrannhet – exempelvis vinkeln hos en rotor som snurrar i hög hastighet. En algoritm som successivt felkompenserar ligger bakom mätresultatet, hävdar företaget.

Bygger om bilen varannan vecka


Formel 1-bilar och andra extrema racerbilar ställer invanda begrepp på huvudet. Visserligen har de betydligt mer elektronik än vanliga bilar, men elektroniken används inte för att underlätta körningen. Då skulle tävlingarna bli allt för tråkiga att titta på.

Testar wlan för fordon

I hemmen och på kontoren pratar apparaterna wifi med varandra. En modifierad variant kallad 802.11p ser ut att slå igenom även i trafiken. Nu har tyska Rohde & Schwarz tagit fram vad som sägs vara världens första dedicerade testare för standarden.

Jättemässan Electronica fyller 50

När andra breda elektronikmässor lagts ned eller kämpar för att överleva håller 50-årsjubilerande Electronica ställningarna. Den som tar sig till München andra veckan i november kan träffa 2 700 utställare och får trängas med ungefär 73 000 besökare på världens överlägset största elektronikmässa.

Elon Musk: alla våra patent tillhör dig

Den amerikanska elbilstillverkaren Tesla tänker inte försvara sina patent mot intrång. Inspirerad av öppenkodsrörelsen uppmanar grundaren Elon Musk istället till kopiering för att få ut fler elbilsmodeller på marknaden.

Tesla öppnar i Sverige


Efter att ha testat en tillfällig så kallad Pop-up butik i Täby i fjol tar elbilstillverkaren Tesla nästa steg. Den 19 juni öppnar en permanent butik i Stockholmsförorten.

Intel släpper produkter för IVI

Ihttp://www.etn.se/images/stories/-2014/6/IIV2.jpgntels nya produktområde In-Vehicle Solutions inleder sin verksamhet med att släppa hårdvara och mjukvara för konstruktion av fordons-infotainment på Atom-processorer. På längre sikt är In-Vehicle Solutions också intresserat av säkerhet, uppkopplade bilar och autonoma fordon.

Googles bil nu utan ratt

Google driveless car
Google ska tillverka 100 förarlösa bilar med en start- och stoppknapp som enda styrning. Den har inte ens bilstereokontroller. Det är prototyper avsedda för fortsatt forskning – inte skarp produktion.

Finland testar självkörande bilar

Från årsskiftet blir det tillåtet att testa självkörande bilar på delar av det allmänna vägnätet i Finland. Det framgår av ett pressmeddelande från det finska kommunikationsministeriet.

Toshiba TMPV502XBG600 mW spanar in trafiken

Toshiba släpper en bildanalysprocessor för användning i intelligenta förarassistanssystem. Den drar 600 mW och ska enligt Toshiba därigenom göra det möjligt att bygga förarassistanssystem som är små i storleken.

Siemens bygger elväg till Gävle

Projektet Elväg Gävle är ett av de fyra som valts ut till Trafikverkets och Vinnovas stora försök med elvägar.

Google CarGoogles bil använder superdetaljerad karta

Googles självkörande bil fungerar endast på de 3000 mil som Google noggrant kartlagt – höjden på varje trottoarkant är uppmätt och varje hastighetsgräns är inlagd. Det avslöjas i ett reportage i tidningen Atlantic, som talat med Google och dessutom smygfilmat några sekunder av bilens omvärldsuppfattning genom bilrutan

Fordon ger draghjälp åt Göteborgsmässan

Branschmässan Elektronik 2015, som går av stapeln 14-15 april i Göteborg, får draghjälp av en helt ny industriteknisk och fordonsfokuserad mässa kallad Advanced Engineering.
 
Branschens egen tidning
För dig i branschen kostar det inget att prenumerera på vårt snygga pappers­magasin.

Klicka här!
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)