JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise
tisdag 15 oktober 2019 VECKA 42

Fordonselektronik ALLA TAGGAR

Optoga fixar stämningen i nya Volvo

I förra veckan visade Volvo upp sin viktigaste bil på mycket länge – Volvo V40 –  på bilmässan  i Geneve. Nu avslöjar svenska Optoga att företaget skapat den funktionella, extremt energisnåla och kostnadseffektiva lysdiodbaserade belysningsmiljön som ska sitta i alla Volvos nya bilmodeller de kommande fem åren.

Ny mäthall i Göteborg

EMC Services, som ingår i Saabkoncernen, har invigt sitt nya skärmrum som är stort nog att kunna mäta på bland annat bilar.

Smarteq behöver pengar för att sälja

Den svenska antennspecialisten Smarteq måste stärka sin finansiella situation och föreslår därför en nyemission som i bästa fall ger 14,1 miljoner kronor. Pengarna ska främst användas för att minska företagets skulder samt till marknadsföring och säljinsatser.

Svenska byggblock ska ge enklare raketer

Den franska rymdstyrelsen CNES har givit Ruag Space och ÅAC Microtec i uppdrag att utveckla elektronik för framtida bärraketer. Elektroniken ska vara mer flexibel, minst lika tillförlitlig men ge klart billigare system än idag. Den svenska rymdstyrelsen finansierar utvecklingen i Sverige.  

Saabs elektriska drivlinor sålda till USA

Biltillverkaren Saabs konkursförvaltare har sålt bolagets del i utvecklingsföretaget e-AAM i Trollhättan, som bland annat jobbar med elektrifiering av drivlinor. Företaget blir nu helägt av amerikanska American Axle & Manufacturing, rapporterar P4 Väst.

Semcon expanderar i Trollhättan

Konsultföretaget Semcon expanderar i Trollhättan och har sedan december anställt ett 25-tal ingenjörer som tidigare sysslat med utveckling av drivlinor på biltillverkaren Saab.

Ladda bilen med hjälp av mobilnätet

Volvo, Ericsson, Göteborg Energi och Viktoriainstitutet utvecklar tillsammans ett system som gör det möjligt för föraren att styra när elbilen ska laddas och hur laddningen ska betalas. Systemet fungerar när föraren sitter i bilen, men det går även att styra laddningen på distans via exempelvis en smartmobil.

Hyllad svensk vill lyfta med stark partner

Linköpingföretaget Cybaero, som uvecklar och tillverkar obemannade helikoptrar, ser mycket ljust på framtiden. Intresset för företagets helikoptrar ökar i olika former av bevakningsuppdrag och nu lyfts företaget fram som ett intressant investerarobjekt av Mergermarket.com som ägs av Financial Times. Samtidigt letar företaget efter en partner inom flygindustrin.

Prevas med vässad testplattform

Inbyggnadskonsulten Prevas släpper en andra generation av sin testplattform xMove. Den har utökade funktioner, i form av både hård- och mjukvara, och kan testa upp till 30 styrenheter i exempelvis fordon eller industrirobotar.

Prevas med vässad testplattform

Inbyggnadskonsulten Prevas släpper en andra generation av sin testplattform xMove. Den har utökade funktioner, i form av både hård- och mjukvara, och kan testa upp till 30 styrenheter i exempelvis fordon eller industrirobotar.

Instrumentbrädan navigerar med 3D-gyro

Memsgiganten ST Microelectronics säger sig vara först i världen med ett 3-axligt gyro som möter fordonsstandarden AEC-Q10.  Därmed kan ett fordon exempelvis klara noggrann navigering även då GPS-signalen inte är tillgänglig, hävdar företaget.

Plugless PowerHertz laddar elbilar trådlöst

Biluthyraren Hertz testar trådlös laddning av elbilarna i sin fordonsflotta, som just nu elektrifieras i tre storstäder.

Svensk simulator skräddarsyr antennen

Efields teknik har sitt ursprung i ett stort forskningsprojekt på KTH och Uppsala universitet, med industripartnerna Ericsson och Saab. Ericsson ville ha bättre simuleringsmetoder för antennkonstruktion medan Saab var mest intresserat av radarmålarean för att utveckla produkter som inte syns på radarn.

TI drar ifrån på analoglistan

När analysföretaget Databeans summerar fjolårets analoga halvledarmarknad visar det sig att Texas Instruments omsättning vuxit med fem procent, medan tvåan på listan – ST Microelectronics – tappat tre procent. Doldisen Skyworks Solutions växte dessutom med hela 27 procent och klev därmed upp till 7:e plats på rankinglistan.

Svenskutvecklad dator styr Europaraket

När den europeiska bärraketen Vega skjuts upp från Guyana i Sydamerika på måndag är det en svenskutvecklad dator som styr den 30 meter långa och 140 ton tunga raketen.

SSF sponsrar energieffektivitet

Stiftelsen för strategisk forskning, SSF, lägger totalt 80 miljoner kronor på fem projekt  inom programmet Energirelaterade material. Kraftfullare batterier, effektivare kraftkomponenter i kiselkarbid och lysdiodsbelysning baserad på nanotråder är några exempel vad forskningspengarna väntas leda till.

Energiutblick i Göteborg

För andra året i rad arrangerar  Energimyndigheten konferensen Energiutblick på Svenska Mässan i Göteborg. Den 13-15 mars slås dörrarna upp. I år bjuds bland annat på en utställning, med temat ”framtidens elfordon”.

”Linux för Autosar” från Göteborg

Inbyggnadskonsulten Arccore (ArcCore) har släppt alla sina andra uppdrag för att fokusera på en idé som visat sig riktigt lönsam – att implementera fordonsmjukvarustandarden Autosar i form av öppen källkod.

Staten stöttar utveckling av elektriska drivlinor

Energimyndigheten går in med 17,9 miljoner kronor i projektet Eldrivet, som syftar till att stärka den svenska fordonsindustrins kompetens inom elektrisk framdrivning.

Ur-Saaben” förblir svensk

Saabs bilmuseum styckas inte utan blir kvar i sin helhet i Trollhättan. Detta efter att Trollhättans stad i samverkan med försvarskoncernen Saab och Wallenbergstiftelsen skrapat ihop 28 miljoner kronor för att rädda kvar vad man kallar svensk industrihistoria.
 
Branschens egen tidning
För dig i branschen kostar det inget att prenumerera på vårt snygga pappers­magasin.

Klicka här!
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)