JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise

Fordonselektronik ALLA TAGGAR

Annotell ska lära Zenuity tolka världen

Zenuity och Mobility Xlab-bolaget Annotell tecknar ett ettårigt samarbetsavtal för ett projekt om överföring av kunskap från människor till maskiner. Målet är algoritmer som förstår vad som sker omkring ett självkörande fordon. 

Astazero delar ut stjärnor för aktiv säkerhet

Testbanan Astazero utanför Borås kan från och med nu testa aktiva säkerhetssystem till nya bilmodeller och dela ut stjärnor enligt Euro NCAP. Astazero är en av åtta anläggningar som certifierats enligt den europeiska säkerhetsstandarden för fordon.

Forskare: ”Låt det synas när bilen kör sig själv”

Fordon borde tydligt signalera när de kör sig själva. Det är Erik Vinkhuyzens slutsats. Han är forskare på Nissan och full av exempel på den komplexa sociala interaktion som pågår i trafiken – och som självkörande bilar nu försöker härma efter bästa förmåga.

Zenuity ska testa självkörande Volvo

Volvo och Veoneers mjukvarubolag Zenuity har fått tillstånd att testa självkörande Volvo XC90 utan händer på ratten mellan Stockholm, Göteborg och Malmö. 

Tysk allians för självkörning växer

BMW och Volkswagen ska utveckla självkörningsteknik i ett gemensamt projekt som även inkluderar Daimler, Continental och Robert Bosch. Det rapporterar tyska tidningen Manager Magazine med hänvisning till källor inom företagen. 

Waymo bygger egen självkörningsfabrik

Waymo söker 19 000 kvadratmeter fabrikslokal i Michigan för att på egen hand kunna sköta integreringen av självkörningsteknik i de standardfordon från Fiat Chrysler och Jaguar Land Rover som företaget bygger om till robottaxibilar.

Äntligen en förklaring: De förbryllande SAE-nivåerna

Fordonsorganisationen SAE har publicerat ett diagram som pedagogiskt beskriver vad organisationens sex definitioner av självkörning faktiskt innebär. Nivåerna har varit en källa till missförstånd. 

Uppgift: Toyota i batteriavtal med Panasonic

Denna vecka kommer japanska biltillverkaren Toyota att teckna ett omfattade avtal med japanska Panasonic om tillverkning av batterier för elbilar. Uppgiften kommer från japanska tidningen Nikkei Asian Review.

Svensk batterisensor gasar

Göteborgsföretaget Insplorion – som utvecklar batterisensorer – ingår i ett projekt som Eurostars nu beslutat att finansiera med runt 8,6 miljoner kronor. Inom projektet ska en batterisensor implementeras i fullt fungerande batteripaket, där även styrning av ett batteristyrsystem ingår.

Volvo CE satsar på eldrivet

Från 2020 kommer Volvo Construction Equipment att börja sälja helt eldrivna hjullastare och grävmaskiner av det mindre formatet. För större maskiner är det fortfarande diesel som gäller.

Lidaruppstickare får LG som partner

Aeye får hjälp att tillverka sin kombinerade lidar- och bildsensor av koreanska LG Electronics. LG blir dessutom stor akteägare i Aeye.

Göteborg rustar för fordonsmöte

Nu laddar Göteborg för den årliga tvådagarskonferensen Vehicle Electronics & Connected Services som går av stapeln den 2–3 april. Förra året samlade eventet över 1 000 personer.

Hitta finländska samarbetspartners till EU-projekt

För ett år sedan var Vinnova med och arrangerade ett seminarium i Helsingfors med syfte att tussa ihop svenska och finländska företag i EU-finansierade projekt. Den 5 februari är det dags igen. Denna gång hålls evenemanget i Kista.

Köp stärker Assa i USA

Det svenska låsbolaget Assa Abloy köper Keyper Systems, en amerikansk leverantör av elektroniska och mekaniska behörighetssystem för nycklar. Företaget är bland annat starkt inom fordon.

Först i världen: Robotbil kör mat utan mänsklig övervakare

Kaliforniska Nuro har börjat släppa i väg sin robotvarubil R1 på helt egna uppdrag utan en människa på plats i fordonet. Den täcker ett postnummerområde i Scottsdale, Arizona och levererar matvaror åt en Fry's-butik.

Nästa Toshibaprocessor kan läsa vägmärken

En IP-kärna för ett djupt neuronnät – det använder Toshiba i Visconti5, sin senaste bildprocessor för förarassistans och självkörning. 

Maxim lägger krut på kyld front

Instrumentbrädan i moderna bilar blir allt mer proppad med teknik – här samsas allt från programmerbara infotainmentsystem till radioenheter och förarassistans. Nu släpper Maxim Integrated en handfull effekthanteringskretsar för detta, som företaget hävdar är mindre och effektivare än alla alternativ.

Franska AI-kretsen i NXP:s självkörningsplattfom

NXP intregrerar den franska parallellprocessorn MPPA i sin plattform Bluebox för ADAS och AD. Nyheten meddelas på konsumentelektronikmässan CES i Las Vegas.

Kinesisk lidar avslöjar sina prestanda

200 dollar styck för en lidar som det krävs fem stycken av för att täcka 360 grader runt fordonet, inklusive två stycken framåtriktade. Kinesiska Robosense visar upp och berättar om sin nya generation lidar på mässan CES i Las Vegas.

Kanada-lidar stöder öppen källkod

Kanadensiska Leddartech har anpassat programgränssnitten till sin lidar så att den kan användas i Apollo, kinesiska Baidus öppenkodsplattform för autonoma fordon.

 
Branschens egen tidning
För dig i branschen kostar det inget att prenumerera på vårt snygga pappers­magasin.

Klicka här!
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)