JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise
torsdag 20 juni 2019 VECKA 25

Fordonselektronik ALLA TAGGAR

Lidaruppstickare får LG som partner

Aeye får hjälp att tillverka sin kombinerade lidar- och bildsensor av koreanska LG Electronics. LG blir dessutom stor akteägare i Aeye.

Göteborg rustar för fordonsmöte

Nu laddar Göteborg för den årliga tvådagarskonferensen Vehicle Electronics & Connected Services som går av stapeln den 2–3 april. Förra året samlade eventet över 1 000 personer.

Hitta finländska samarbetspartners till EU-projekt

För ett år sedan var Vinnova med och arrangerade ett seminarium i Helsingfors med syfte att tussa ihop svenska och finländska företag i EU-finansierade projekt. Den 5 februari är det dags igen. Denna gång hålls evenemanget i Kista.

Köp stärker Assa i USA

Det svenska låsbolaget Assa Abloy köper Keyper Systems, en amerikansk leverantör av elektroniska och mekaniska behörighetssystem för nycklar. Företaget är bland annat starkt inom fordon.

Först i världen: Robotbil kör mat utan mänsklig övervakare

Kaliforniska Nuro har börjat släppa i väg sin robotvarubil R1 på helt egna uppdrag utan en människa på plats i fordonet. Den täcker ett postnummerområde i Scottsdale, Arizona och levererar matvaror åt en Fry's-butik.

Nästa Toshibaprocessor kan läsa vägmärken

En IP-kärna för ett djupt neuronnät – det använder Toshiba i Visconti5, sin senaste bildprocessor för förarassistans och självkörning. 

Maxim lägger krut på kyld front

Instrumentbrädan i moderna bilar blir allt mer proppad med teknik – här samsas allt från programmerbara infotainmentsystem till radioenheter och förarassistans. Nu släpper Maxim Integrated en handfull effekthanteringskretsar för detta, som företaget hävdar är mindre och effektivare än alla alternativ.

Franska AI-kretsen i NXP:s självkörningsplattfom

NXP intregrerar den franska parallellprocessorn MPPA i sin plattform Bluebox för ADAS och AD. Nyheten meddelas på konsumentelektronikmässan CES i Las Vegas.

Kinesisk lidar avslöjar sina prestanda

200 dollar styck för en lidar som det krävs fem stycken av för att täcka 360 grader runt fordonet, inklusive två stycken framåtriktade. Kinesiska Robosense visar upp och berättar om sin nya generation lidar på mässan CES i Las Vegas.

Kanada-lidar stöder öppen källkod

Kanadensiska Leddartech har anpassat programgränssnitten till sin lidar så att den kan användas i Apollo, kinesiska Baidus öppenkodsplattform för autonoma fordon.

Veoneer får beställning på lidarsystem

Det svenska bilsäkerhetsföretaget Veoneer ska utveckla och tillverka ett kommersiellt lidarsystem åt en icke namngiven biltillverkare. Systemet ska användas i självkörande fordon och baseras på teknik från samarbetspartnern Velodyne.

Gigabit Ethernet över fiber godkänt för fordon

KDPOF:s transceiver för Gigabit Ethernet över fiber uppfyller enligt japanska testorganisationen Jaspar  alla krav för användning i fordon.

Vill göra det enklare att testa självkörning

Att få tillstånd för försök med självkörande fordon är långt ifrån enkelt. Nu testar Transportstyrelsen ett policylabb för att hitta sätt att göra processen enklare.

Molntjänst ska göra Zenuity mer alert

Svenska Zenuity och tyska Haas Alert tror sig kunna stärka sina respektive produkter – självkörning och varningsmeddelanden – genom att dela teknik och kontaktnät med varandra,

Volkswagen köper Volvos telematikbolag

Tyska Volkswagen betalar 1,1 miljarder kronor för 75,1 procent av WirelessCar, Volvogruppens bolag för tjänster och system till uppkopplade fordon.

Kontroversiell ingenjör dödförklarar lidar

Anthony Levandowski lanserar SAE-2-självkörning på landsväg för långtradare. Tekniken använder sex kameror – och ingen lidar – och har på egen hand redan kört San Francisco–New York.

Snart släpper Volvo ratten

I september fick biltillverkaren Volvo grönt ljus för att börja testa självkörande bilar i Göteborg. Villkoren var dock så hårda att man inte kunde prata om självkörning. DI Digital avslöjar nu att Transportstyrelsen snart tillåter att hastigheten ökar till 80 km/h och att föraren släpper ratten.

Grönare sjöfart med AI

Virtuella bränslemätare kan komma att minska utsläppen inom sjöfarten radikalt. Det visar Fredrik Ahlgren vid Sjöfartshögskolan på Linnéuniversitetet i en ny avhandling.

MDH testar tidsstyrt datanät i fordon 

Ett projekt på MDH ska använda TSN (Time Sensitive Networking) för att kommunicera stora realtidsdatavolymer mellan inbyggnadsdatorer i fordon. Volvo är partner.

Tyska elvägar får Scanialastbilar

Nästa år väntas tre tyska pilotanläggningar med elvägar att tas i bruk. Scania ska leverera 15 lastbilar med strömavtagare som har utvecklats av Siemens.

 
Branschens egen tidning
För dig i branschen kostar det inget att prenumerera på vårt snygga pappers­magasin.

Klicka här!
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)