JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Fordonselektronik

ANNA WENNBERG:
Kisel är dött – tiden är inne för kiselkarbid
”Aldrig mer IGBT eller MOSFET i kisel. Kiselkarbid är outstanding”. Orden kommer från Växjöföretaget Micropower, som tillverkar batteriladdare matade med trefas. I början av året drog Micropower igång volymtillverkning av sina första laddarna med kiselkarbid, SiC . Och fler ska det bli.

Micropower laddar med SiC

I februari drog Växjöföretaget Micropower igång full produktion av batteriladdare för eltruckar där switchbryggan är bestyckad med kiselkarbidtransistorer. Idag ångrar företaget inte beslutet. Tvärtom lägger det in en högre växel i utvecklingsarbetet kring SiC.

Bombardier testar kiselkarbid i Stockholms tunnelbana

I Västerås har Bombardier utvecklat en strömriktarfamilj som är en del av nästa generation elektriska drivsystem för allt från tunnelbana till höghastighetståg. I december ska en version med kiselkarbidkomponenter testas skarpt i Stockholms tunnelbana.

Reservföraren har klivit ur Waymos robottaxi

Det sitter härmed inte längre en mänsklig backup i förarstolen i Waymos självkörningsexperiment i Phoneix. Det meddelade företagets vd John Krafcik i går, tisdag.

Rekordlitet spänningsskydd för fordon

En varistor som är 75 procent mindre än alla alternativ med samma prestanda. Det påstår sig japanska TDK erbjuda. Chipet mäter bara 1,0 mm x 0,5 mm x 0,5 mm och följer fordonsstandarden AEC-Q200.

Astazero får åttafilig motorväg

Vägarna räcker inte längre till på testbanan Astazero mellan Borås och Göteborg. Häromveckan togs därför första spadtaget i en utbyggnad som bland annat ger en motorväg med åtta filer.

En månad till lanseringen av svenska elbilen

Den 7 december klockan 18:00 är det dags för den lilla elbilen Uniti att se dagen ljus. Avtäckningen sker i den blivande fabriken i Landskrona och alla intresserade är välkomna.

Laddbilsrekord tre månader i rad

Först augusti, sen september och nu oktober. För varje månad har ett nytt rekord för ökning av rena elbilar och laddhybrider noterats. Under oktober körde ytterligare 1 901 laddbara bilar ut på de svenska vägarna.

Mitsubishi och Here utvecklar realtidskartor

Here technologies och Mitsubishi Electric Corporation slår samman sina plattformar för realtidsinformation till vägtrafikanter. De kommer att erbjuda en gemensam tjänst till biltillverkare.

Nästa bilkamera har Hollywoodkvalitet

CMOS-sensorn Hayabusa från On Semiconductor använder samma teknik som Hollywoods bästa filmkameror och är dessutom immun mot LED-lampors flimmer.

Det finns allvarliga fel i självkörningsalgoritmerna

Vägen svänger åt vänster, men neuronnätet tror höger och rekommenderar bilen att köra in i vägräcket. Det är ett av de dramatiska fel som forskare identifierat i state-of-the-art-neuronnät för självkörande bilar.

Lätta elbilen byggs i Landskrona

Efter två års utvärdering har svenska elbilstillverkaren Uniti bestämt sig för att lägga sin fabrik i Landskrona och inte i Malmö, som också varit på tal. 

Nevs får skjuts av Didi

Biltillverkaren Nevs, med säte i Trollhättan och DNA från Saab, har idag skrivit avtal om samarbete med kinesiska Didi om framtidens mobilitetslösningar. Tillsammans ska de utveckla en elbil. Avtalet innebär att Uber-konkurrenten Didi blir en viktig delägare i Nevs.

Energiskördare i Göteborg tar in pengar

Göteborgsföretaget Revibe Energy kan förvandla vibrationer till ström. Nu tar företaget in 7,5 miljoner kronor – pengar som ska användas för att snabbare få ut produkter på marknaden. Lindeblad Technology går därmed in som ny delägare.

Ser vägmärken 160 meter bort

Japanska Sony har utvecklat en CMOS-sensor för fordonstillämpningar. Den lilla modulen som innehåller signalbehandling kan läsa av vägmärken som är 160 meter bort men kan också upptäcka fotgängare på natten bara månen är uppe.

Smart lidar

Franska Dibotics vill preprocessa data från sensorerna innan de skickas vidare till den självkörande bilens dator. En systemlösning med ett chip som kör Dibotics algoritmer på lidardata, är under utveckling.

133 nya delar på 40 miljoner

Teknik som får IoT-prylar att prata med varandra, en smart rullgardin som kan dra nytta av solenergi, och pilotproduktion av GaN-substrat för kraftelektronik. Det är några exempel på teknik som ett antal svenska startupföretag nu får upp till 300 000 kronor för att vidareutveckla.

Autoliv växer med konkurrents fall

År 2020 räknar svenska Autoliv med att äga minst 45 procent av den globala marknaden för krockkuddar och säkerhetsbälten – upp från 39 procent i fjol. Under den japanska konkurrenten Takatas kris har Autoliv stärkt sin ställning rejält.

Tysk järnväg ska gå dörr-till-dörr

Om du tar tåget år 2025 i Tyskland, blir du skjutsad till och från stationen av ett förarlöst fordon, till priset av en lokaltrafikbiljett  – och kanske i den svenska elmoppen Zbee.

Cadence verktyg certifierade för fordon

EDA-företaget Cadence verktyg för halvledarkonstruktion och kretskort har blivit certifierade enligt fordonsstandarden ISO 26262.

 
magasinet

230 elektronik­konsulter

Registrera ditt företag nu!
 
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik
Anne-Charlotte
Sparrvik
+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)