JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise
söndag 15 september 2019 VECKA 37

Fordonselektronik

Renaults billiga elbil kan komma till Europa

Nästa år lanserar Renault en helektrisk version av mikrobilen Kwid på den kinesiska marknaden, för under 10 000 euro. Nu avslöjar Renaults vd Thierry Bollore att han kan tänka sig att släppa den även i Europa.

Uber: Lagen gäller inte oss

Igår stiftade Kalifornien en lag som skulle tvinga Uber och Lyft att anställa sina chaufförer istället för att anlita dem som frilansare. Ubers reaktion är att hävda att lagen inte är tillämplig på dess verksamhet.

12 budord för självkörande bilar

Den brittiska forskningsorganisationen Thatcham har tagit fram 12 riktlinjer som ska göra övergången till självkörande bilar säkrare. Initiativet har stöd av svenska Veoneer.

Uber och Lyft tvingas anställa sina chaufförer

Frilansande taxiförare för Uber och Lyft i Kalifornien kommer efter årsskiftet att förvandlas till anställd personal. Efter en långdragen process – och under protester från Uber och Lyft – har Kaliforniens lagstiftare klubbat en ny lag som kommer att få effekter även för andra delar av den så kallade gig-ekonomin.

Självkörande Volvo testar Tom Toms lidarkartor

Volvo har utrustat en XC90 med den senaste självkörningsdatorn från Nvidia och omgärdat den med sensorer. Den ska nu användas av Tom Tom för att optimera dess självkörningskartor.

Stämning: Kinesiska kopior av amerikansk lidar

Amerikanska lidarpionjären Velodyne anklagar kinesiska Hesai och Suteng Robosense för att sälja kopior av dess lidar, en populär typ av sensor för självkörande fordon. 

Största elbilen behöver aldrig laddas

Med en vikt på 58 ton och ett batteri på 4,5 ton ska eDumper bli världen största elektriska fordon. Genom att återvinna bromseffekten i utförsbacken från det schweiziska stenbrottet ska fordonet aldrig behöva laddas med el från nätet.

Kinatrend gynnar Powercell

Batterier är inte en framkomlig väg att elektrifiera Kinas fordonsflotta. Landet har gjort en helomvändning och istället valt att införa subventioner på fordon som elektrifierats med vätgas och bränsleceller. Detta enligt den  svenska bränslecellstillverkaren Powercell, som rider på vågen.

Elektrifiera din gamla Folkabubbla

Ett batteri på 36,8 kWh, enväxlad elektrisk drivlina och förstärkt kaross – så erbjuder sig Volkswagen att uppgradera din VW Type 1 till framtiden. Räckvidden blir 20 mil – mer än väl för raggarrundan, enligt Volkswagen.

Bosch väljer kinesiskt batteri

Tyska Bosch väljer kinesiska CATL som leverantör av batterier till sitt 48-voltssystem för mildybrider. CATL är en av de stora litiumbatterileverantörerna. Samarbetet sägs vara långsiktigt och strategiskt – CATL ska utveckla battericeller med hög prestanda.

Scania och Volvo: Bygg elvägar nu!

En elväg för lastbilar mellan Helsingborg och Stockholm plus laddplatser för tung trafik. Det är två förslag till regeringen som Volvo och Scania för fram i en gemensam debattartikel.

Ericsson har fler självkörningspatent än Volvo

Svenska Ericsson har minst 607 patentansökningar inom självkörande fordon och toppar därmed den svenska patentligan på området. Det är Patent och registreringsverket (PRV) som räknat.

Ny leverantör till Teslas batterier

Koreanska LG Chem kommer att leverera battericeller till Gigafactory 3, Teslas bilfabrik i Shanghai. Också kinesiska Catl är på väg att få en beställning, enligt nyhetsbyrån Bloomberg. I USA har japanska Panasonic varit Teslas batteripartner.

Åtalas för stöld av Waymos hemligheter

Självkörningspionjären Anthony Levandowski åtalas på 33 punkter för att ha stulit affärshemligheter kring lidar och självkörning från Googles dotterbolag Waymo.

UWB ska stoppa bilstölder

Du har säkert sett något av Youtubeklippen, två personer smyger in på garageuppfarten, en ställer sig mellan ytterdörren och bilen, den andra öppnar bildörren och kör iväg. UWB-standarden Fira ska sätta stopp för tilltaget.

Varningen hoppar upp ur skärmen

En ny typ av 3D-skärm som inte kräver speciella glasögon kan öka trafiksäkerheten menar fordonsunderleverantören Bosch.

Hundra procent el i VW:s framtid

Plugin-hybrider är en övergångsform och bränsleceller kommer bara att ha nischtillämpningar. Det är vad Volkswagen säger idag om sin framtida bilpark. Koncernen beskriver omställningen till elbilar som sin största satsning någonsin. 

En heldag om framtidens trafik

Den 12 september är det dags för Drive Sweden Forum på Lindholmen i Göteborg, en heldag om framtidens trafik.

Minimalt skydd för fordon

Japanska TDK påstår sig ha utvecklat världens minsta överspänningsskydd för Ethernetkommunikation i fordon. Enligt påståendet är den nylanserade varistorn 75 procent mindre än alla alternativ på marknaden.

Cruise robottaxi dröjer obestämd tid

Innan årets slut skulle GM:s dotterbolag Cruise ha startat en förarlös taxitjänst i San Francisco. Men tjänsten skjuts nu upp på obestämd tid. Företaget har dock inte gett upp utan mångdubblar tvärtom sina insatser.

 
Branschens egen tidning
För dig i branschen kostar det inget att prenumerera på vårt snygga pappers­magasin.

Klicka här!
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)