JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Fordonselektronik

Volvo öppnar kontor i Silicon Valley

Volvo vill anställa runt 70 personer på det nya kontoret i Mountain View i Silicon Valley. Tanken är att komma närmare de stora teknikbolagen för samarbeten kring infotainment, elektrifiering och självkörande fordon, skriver The Mercury News.

Smarta båtar intar Amsterdam

När andra talar autonoma bilar är självkörande båtar hett i Amsterdam. Nästa år ska de första prototyperna sjösättas. Forskningsprogrammet Roboat, styrt av AMS Institute, inkluderar bland annat forskare från Bostonkändisen MIT.

Qualcomm överväger bud på NXP

I vad som kan bli årets största affär överväger Qualcomm ett bud på NXP värt över 30 miljarder dollar. Ett avslut kan komma inom två till tre månader men Qualcomm överväger också andra förvärv, skriver Wall Street Journal.

Nästa Volvo-autopilot inte lika het

Nvidias nya systemkrets Xavier drar bara 20 watt men har samma prestanda som det fullmatade datorkort Drive PX2, som drar 250 watt och driver de autopilotbilar som Volvo börjar testa nästa år.

Telekombolag och biltillverkare startar 5G-förening

Audi, BMW och Daimler plus Ericsson, Huawei, Intel, Nokia och Qualcomm finns med på listan över bolag som grundat 5G Automotive Association med målet att använda 5G-teknik för förarassistans och på sikt även självkörande fordon.

Here crowdsourcar trafikinformation

Köer, olyckor, parkeringsmöjligheter – från och med nästa år kommer bilar att rapportera denna typ av information i realtid till varandra. Tjänsten levereras av kartföretaget Here.

Vill hålla takten i nätet

Sitime lanserar en plattform – Elite – som ska lösa tajmingproblem i kommande telekom- och nätverksutrustning. Den tar sig an utmaningar som hög temperatur, termisk chock, vibration och oförutsägbar luftflöde, utan att ge avkall på prestanda.

Enkristaller oroade på Tillförlitlighetsdagen

Under SEE-mässan i april tillverkades drygt 400 kretskort samtidigt som olika parametrar varierades. Efteråt har korten testats och den 8:e september redovisades resultaten på Tillförlitlighet & Renhet i Älvsjö. Nu finns presentationerna tillgängliga för nedladdning.

Arm släpper realtidskärna

Arms cpu-familj Cortex R – för realtid och robusthet – får en ny medlem kallad Cortex R52. Det här är Arms första egna Armv8-R-cpu, trots att arkitekturen presenterades redan år 2013.

”Privatbilismen upphör 2025”

Självkörande taxi kommer att utrota privatbilismen i USA till år 2025. Detta enligt en av grundarna av taxiutmanaren Lyft. Han beskriver processen som ”den tredje transportrevolutionen.”

Avkodare ger 360-graders syn

Intersil släpper en analoga videoavkodare med fyra kanaler och Mipi CSI-2-grässnitt. Det är världens första i sitt slag, hävdar företaget. En enda krets räcker för att alstra en video i ett ADAS-system som ser runt hela bilen.

Rysk konsult köper Pelagicore


Ryska internationella mjukvarukonsulten Luxoft får ytterligare 40 anställda i och med köpet av svenska Pelagicore, som utvecklar mjukvara för användargränssnitt i bilar.

Miljardorder för svensk-amerikanskt lastbilsbatteri

Tyska lastbilstillverkaren Daimler ska under sju år köpa blysyrabatterier till ett värde av 4,2 miljarder kronor av den svensk-amerikanska energilagringstillverkaren NorthStar Battery. Batterierna ska minska tomgångskörningen med lastbilarna.

Tjuvkika på första exemplaret

I fredags rullade det första exemplaret av Drive Me – Volvos självkörande XC90 – ut från fabriken. Biltillverkaren har släppt en video som visar var sensorerna sitter.

Kina jagar eldriva spökbussar

Busstillverkaren Gemsea fick 300 miljoner kronor i statliga bidrag för elbussar – men tillverkade aldrig några. Företaget är ett av fem som nu döms att betala tillbaka bidragen plus 50 procent.

Renesas köper Intersil

Intersil3,2 miljarder dollar betalar Renesas för Intersil. Med köpet blir Renesas en storspelare inom styrkretsar, systemkretsar, analogt och strömförsörjning, med fordonselektronik, infrastruktur, industri och IoT som viktigaste marknader.

Första åtalet i VW-skandalen

I fredags erkände sig VW-ingenjören James Liang skyldig till att ha medverkat i manipulationen av programvaran som styr dieselmotorerna i vissa Volkswagenbilar. Rättegången äger rum i USA och straffet kan bli fem års fängelse, rapporterar nyhetsbyrån Reuters.

Tesla låter radarn styra mer


Teslas bilar får en programuppdatering som skulle kunnat rädda livet på föraren i Florida som krockade med en korsande långtradare. Tillsammans ska Teslabilarna kartlägga vilka radarekon som är farliga.

Rohde: FFT är perfekt för EMI-mätningar på fordon

De nya utmaningarna när det gäller fordonstestning för felfri och säker funktion hos elektroniska delsystem i en bil är väldigt komplexa ur EMC-perspektiv.

Här ska framtidens fordon störtestas

För 100 miljoner kronor får forskningsinstitutet SP i Borås inte bara en jättelik EMC-hall utan framförallt en testbädd för säkerhetskritisk ­fordonselektronik. Invigningen av Awitar, Automotive ­Wireless Test and Research Facility, är planerad till januari 2018.

 
magasinet

223 stycken elektronik­konsulter

Registrera ditt företag nu!
 
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik
Anne-Charlotte
Sparrvik
+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)