JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise

Fordonselektronik

Svensk fordonsforskning får 80 miljoner

Energimyndigheten avsätter 80 miljoner kronor till ett nytt forskningsprogram kring energieffektiva fordon. Satsningen, som främst riktar sig mot universitet och högskolor, är nödvändig för att svensk bilindustri ska vara konkurrenskraftig i framtiden, menar myndigheten.

Göteborgskonsulter utvecklar styrenhet för elbilar

Hårdvarukonsulten Asiustech i Göteborg har inlett ett strategiskt samarbete med den göteborgska mjukvarukonsulten Rt-labs kring elektroniska styrenheter för elfordon.  

Volvo säkrar elbilarna

Är det farligare att krocka med en batteridriven bil än med en vanlig bil? För att lugna potentiella köpare har Volvo dragit igång en studie som belyser frågan.

Enea startar M2M-center

Svenska Enea startar ett kompetenscentrum för maskin-till-maskinkommunikation i Linköping. Flera lyckade projekt inom området har gett företaget hår på bröstet.

Kraftig tillväxt och stora förluster bland uppstartsföretagen

Hur går det egentligen för de uppstartsföretag som vi på Elektroniktidningen brukar skriva om? Producerar de bara pressmeddelanden eller har de betalande kunder? För att ta reda på det har vi sammanställt en lista som visar omsättning och rörelseresultat för de 50 största uppstartsföretagen inom elektronikområdet.

Christina laddar för batteridrift

Världens bästa batteri är vad Christina Lampe-Önnerud har skapat. Hewlett-Packard, Saab och Nasa är några som vill använda batterierna som vidareutvecklats i Boston Powers regi, företaget som Christina Lampe-Önnerud själv grundat.
– Vår teknik fungerar. Det största hotet mot oss är att nya marknader inte utvecklas tillräckligt fort. Då får vi slut på tid, säger hon.

Ellastbil får utvecklingspengar

När Vinnova delade ut 350 miljoner kronor till forskningsprojekt för framtidens fordon fick projektet kring eldrivna lastbilar 24 miljoner därav. Och på Svenska Elvägar hoppas man på ännu mer pengar i nästa runda.

Nytt Saabföretag i Trollhättan

Saab Automobile och American Axle bildar ett nytt företag som ska utveckla elektrisk fyrhjulsdrift. Företaget startar sin verksamhet i Trollhättan på fredag, den 1 oktober.

Bombardier växer i Västerås

Tågtillverkaren Bombardier kommer att anställa uppåt hundra personer i Västerås inom kort. Det är enheten som utvecklar och monterar driv- och styrsystemen till företagets tåg som måste expandera. Det säger Håkan Agnevall, som basar över verksamheten, till sajten vlt.se

Billig värmesensor ska rädda liv

sensHittills har sensorer som kan detektera termisk strålning varit stora och dyra. Men på Acreo i Kista utvecklas just nu en liten, billig sensor som kan bli hjärtat i nattkameror som ska ta plats i morgondagens fordon. Autoliv har en central roll i utvecklingen. Liksom norska Sensonor, som med sin erfarenhet av volymproduktion har präglat utvecklingen.

elbilStart för Gävles elbilar

I början av sommaren blev det klart att Electroengine skulle starta produktion av drivlinor till elbilar i Gävle. I nästa vecka drar verksamheten i gång i en av de lokaler som tidigare användes av Ericsson.

Staten investerar i tre elfordon

Det statliga riskkapitalbolaget Fouriertransform, som ska stödja fordonsindustrin, har under sensommaren gjort tre investeringar i el- och hybridfordon. 28 miljoner kronor går till Alelion Batteries, 20 miljoner till El-Forest och 7 miljoner till Max Truck.

Flög på solenergi i två veckor


Det solcellsdrivna obemannade flygplanet Zephyr, utvecklat av brittiska Qinetiq, lyckades i somras sätta rekord med 336 timmar och 22 minuter i luften – över två veckor.

Västeråsföretag gled smidigt genom krisen

Inbyggnadskonsulten Motion Control klarade sig bra i fjol, trots långkonjunkturen. Antalet anställda liksom omsättningen ökade. En förklaring är Mälardalens styrka inom kraft och automation.

KTH tar energin till Youtube


Att ingenjörerna ska rädda världen är väl inget nytt. Åtminstone är ingenjörskonsten en viktig del i den framtida utvecklingen för att skapa ett hållbart samhälle. Nu har KTH lagt ut sju filmer på Youtube som visar hur högskolans forskning kan bidra till smartare energiförbrukning.

Boston Power siktar på månen

Batteriföretaget Boston Power, grundat av Christina Lampe-Önnerud från Ludvika och känt för sina mycket energieffektiva litium-jon-batterier, ska strömförsörja Nasas människorobot som väntas landa på månen om 1 000 dagar.

Ro på gatan i 100 km/h

Hybridbilar behöver inte nödvändigtvis drivas av en elmotor och en förbränningsmotor. Det går också att låta mänsklig muskelkraft driva en generator som i sin tur driver elmotorn. Amerikanska Human Car kan på det viset nå 100 km/h.

Lunds studentbil prisad för teknik

När den internationella racingtävlingen Formula Student gick av stapeln på den klassiska Silverstonebanan i England i somras var det ett Lundateam som tog silver med sin hybridskapelse. Det svenska gänget fick också pris för sin innovationsrikedom.

Elektroniken oskyldig till skenande Toyota

En statlig amerikansk undersökning har inte funnit några belägg för att felaktig elektronik skulle ligga bakom problemen med plötsligt accelererande bilar från Toyota. I många fall har problemet varit så trivialt som att föraren tryckt på gasen i stället för på bromsen.

Grönt ljus för Saabs elbil

Direkt efter köpet av Saab i januari gick Spykers vd Victor Muller ut och ifrågasatte satsningen på elbilar. Hybridbilar är ett bättre alternativ, menade han. Nu avslöjar ledningen på Saab att de första elektriska Saab 9-3 ska börja testas nästa år.
 
Branschens egen tidning
För dig i branschen kostar det inget att prenumerera på vårt snygga pappers­magasin.

Klicka här!
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)