JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Fordonselektronik

Världens första magnetiska gigabitminne

ELECTRONICA På Electronica, som just nu pågår i München, visar Everspin (före detta Motorola) upp en första wafer med magnetiska minnen, MRAM, som lagrar en gigabit vardera. Det är världens första i sitt slag. Samtidigt samplar företaget sina första MRAM som lagrar 256 Mbit. Båda minnena är tillverkade på 300 mm-skivor hos Globalfoundries, som också licensierat tekniken för att bygga in i framtida asicar.

Musk storsatsar i Europa

Elon Musks andra Gigafactory placeras i Europa, och Tesla gör sitt första företagsköp i form av tyska Grohmann Engineering, som ska trimma Teslas produktionsapparat och dessutom anställa tusen ingenjörer och tekniker under de kommande två åren.

Inifineon klår Mats Valk på Rubiks kub

ELECTRONICA I måndags jublade holländaren Mats Valk över sitt nya världsrekod på 4,74 sekunder för att lösa Rubiks kub. Men dagen efter besegrades han av Infineons maskin på mässan Electronica. Den behövde bara 0,637 sekunder.

Ingen Koenigsegg på elbilsmässan

Nordens första elbilsmässa äger rum i Göteborg i helgen och i Stockholm helgen efter. Mässan visar inte bara upp el- och hybridbilar utan även elcyklar, produkter och tjänster för laddning. 

Electronica har öppnat

ELECTRONICA Den tyska jättemässan Electronica startade idag och pågår under fyra dagar. Uppåt 70 000 personer förväntas ta sig till München för att besöka de 2700 utställarna och lyssna på något av alla de seminarier som äger rum på mässgolvet. Elektroniktidningen finns givetvis på plats.

Styr med ultraljud

Brittiska Ultrahaptics har släppt ett utvecklingspaket för att skapa lösningar där användaren kan känna och manipulera virtuella tredimensionella objekt. Tekniken bygger på en mängd små ultraljudssändare som tillsammans skapa en känsla av beröring och rörelse.

Elbilar spar liv genom minskade utsläpp

290 miljarder kronor och drygt 2200 färre förtida dödsfall årligen – det är vad de tio amerikanska så kallade ZEV-staterna sparar på att introducera fossilfria fordon. Siffrorna gäller från år 2050 och inkluderar endast effekterna av minskade utsläpp från fordonen.

Elskenan allt närmare allmän väg

Om elfordon ska få ett brett genombrott krävs något nytt. En elskena i vägen som driver och laddar alla fordon, stora som små, kan vara en sådan möjlighet. Två svenska företag – Elways och Elonroad – jobbar med varianter på samma tema.

Laddar i farten för renare miljö

Elvägar på väg – kan man ordvitsa. Fast i Sverige är det just så. Ska vägtrafik bli fossilfri krävs eldrift. Samtidigt är det meningslöst att helt förlita sig på batteri för lastbilar. Något annat måste till och lovande tekniker finns. Hotet är snarare allt för snabba populistiska politiska beslut, tagna innan teknik och ekonomiska förutsättningar mognat.

Europas första elväg i skarp drift

Under midsommarveckan invigdes Europas första elväg på E16 mellan Kungsgården och Sandviken. På den två kilometer långa eststräckan ska hybridlastbilar från Scania koppla upp sig mot luftburna kontaktledningar och köra på endast el i upp till 90 kilometer i timman. Testet ska pågå i två år och utmynna i om tekniken är ekonomiskt försvarbar.

Vattenfall storsatsar på elbilsladdning

Dagens 2732 laddpunkter i Tyskland, Nederländerna och Sverige kommer inom kort att mångdubblas. Det meddelar energibolaget Vattenfall och dess partnerätverk Incharge.

Rökgassensor vill bli nästa Ikea

Sensorbolaget Sensic deltar i Svenska Dagbladets och Carnegies tävling om vem som ska bli nästa Kamprad. Serieentreprenören Bosse Hammarlund torde vara bekant för Elektroniktidningens läsare. Han har varit med och startat en rad tekniktunga bolag baserade på forskning från framför allt KTH.

Klart: Qualcomm köper NXP

Efter en månad av rykten bliv det idag officiellt att Qualcomm lagt ett bud på NXP värt 47 miljarder dollar. NXP:s styrelse rekommenderar budet som är det största någonsin inom halvledarvärlden.

Fordon åter hett i Göteborg

Elbilstillverkaren Nevs i Trollhättan ska lansera bilar med autonom teknik senast år 2020, vilket är tidigare än tänkt. I förr veckan lanserade dessutom Volvoägaren Geely det nya bilmärket Lynk&Co som ska bli världens mest uppkopplade bil – plattformen är utvecklad av Cevt i Göteborg.

Tålig laddare från Gnesta

Kraftföretaget Powerbox har släppt en batteriladdare med inbyggd intelligens som siktar på fordon och krävande industritillämpningar. Den har förprogrammerade laddningsalgoritmer, men kan också  kundanpassas.

Kinabränsleceller får svensk plätering

Pläteringmaskiner från svenska Impact Coatings ska använda för volymproduktion av bränsleceller. Ordern är värd över 100 miljoner kronor under tre år.

Eva visar hur elbilen laddas

Norrköpingsföretaget Chargestorm har utvecklat en laddbox för elbilar som kopplad via Ethernet, 3G eller wifi visar vad som sker under laddningen samt även tillåter att laddboxen konfigureras. Företaget hävdar att det är marknadens första i sitt slag.

Teslabilarna tar över ratten nästa år

Sedan igår är alla Teslabilar som rullar av tillverkningsbandet hårdvarumässigt redo för full autonomi. Men initialt har de inte ens funktionen Autopilot. Det avslöjade Teslas vd Elon Musk i natt svensk tid. 

ABB:s första svenska snabbladdare för Volvos elbuss

När den helelektriska stadsbussen började rulla mellan Johanneberg och Lindholmen i Göteborg sommaren 2015 var det Siemens som stod för snabbladdningsstationerna. Nu har ABB, som är Volvos andra samarbetspartner för ladddning, invigt den första snabbladdningsstationen i Göteborg.

De tyska delstaterna vill förbjuda bensinbilar år 2030

Enligt uppgifter i tidskriften Der Spiegel vill det tyska förbundsrådet förbjuda nya bensin- och dieselbilar år 2030. Förbundsrådet uppges också arbeta för att få igenom beslutet i EU.

 
magasinet

221 stycken elektronik­konsulter

Registrera ditt företag nu!
 
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik
Anne-Charlotte
Sparrvik
+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)