JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Fordonselektronik

Nästa bilkamera har Hollywoodkvalitet

CMOS-sensorn Hayabusa från On Semiconductor använder samma teknik som Hollywoods bästa filmkameror och är dessutom immun mot LED-lampors flimmer.

Det finns allvarliga fel i självkörningsalgoritmerna

Vägen svänger åt vänster, men neuronnätet tror höger och rekommenderar bilen att köra in i vägräcket. Det är ett av de dramatiska fel som forskare identifierat i state-of-the-art-neuronnät för självkörande bilar.

Lätta elbilen byggs i Landskrona

Efter två års utvärdering har svenska elbilstillverkaren Uniti bestämt sig för att lägga sin fabrik i Landskrona och inte i Malmö, som också varit på tal. 

Nevs får skjuts av Didi

Biltillverkaren Nevs, med säte i Trollhättan och DNA från Saab, har idag skrivit avtal om samarbete med kinesiska Didi om framtidens mobilitetslösningar. Tillsammans ska de utveckla en elbil. Avtalet innebär att Uber-konkurrenten Didi blir en viktig delägare i Nevs.

Energiskördare i Göteborg tar in pengar

Göteborgsföretaget Revibe Energy kan förvandla vibrationer till ström. Nu tar företaget in 7,5 miljoner kronor – pengar som ska användas för att snabbare få ut produkter på marknaden. Lindeblad Technology går därmed in som ny delägare.

Ser vägmärken 160 meter bort

Japanska Sony har utvecklat en CMOS-sensor för fordonstillämpningar. Den lilla modulen som innehåller signalbehandling kan läsa av vägmärken som är 160 meter bort men kan också upptäcka fotgängare på natten bara månen är uppe.

Smart lidar

Franska Dibotics vill preprocessa data från sensorerna innan de skickas vidare till den självkörande bilens dator. En systemlösning med ett chip som kör Dibotics algoritmer på lidardata, är under utveckling.

133 nya delar på 40 miljoner

Teknik som får IoT-prylar att prata med varandra, en smart rullgardin som kan dra nytta av solenergi, och pilotproduktion av GaN-substrat för kraftelektronik. Det är några exempel på teknik som ett antal svenska startupföretag nu får upp till 300 000 kronor för att vidareutveckla.

Autoliv växer med konkurrents fall

År 2020 räknar svenska Autoliv med att äga minst 45 procent av den globala marknaden för krockkuddar och säkerhetsbälten – upp från 39 procent i fjol. Under den japanska konkurrenten Takatas kris har Autoliv stärkt sin ställning rejält.

Tysk järnväg ska gå dörr-till-dörr

Om du tar tåget år 2025 i Tyskland, blir du skjutsad till och från stationen av ett förarlöst fordon, till priset av en lokaltrafikbiljett  – och kanske i den svenska elmoppen Zbee.

Cadence verktyg certifierade för fordon

EDA-företaget Cadence verktyg för halvledarkonstruktion och kretskort har blivit certifierade enligt fordonsstandarden ISO 26262.

Det här är Nvidias kommande självkörningsdator

Under en grafikmässa i München har Nvidia presenterat nya detaljer om Drive PX Pegasus –  företagets senaste  självkörningsdator. Föregångarna i Drive PX-familjen används av de allra flesta som utvecklar teknik för självkörande bilar, bland dem Volvo Cars och Zenuity. 

Ny elväg testas i Lund

Om elektriska fordon ska slå igenom behöver vägarna elektrifieras. Det anser bland annat Lundaprofessorn Mats Alaküla som byggt en ny typ av elväg som laddar både när fordonet står stilla och när det körs.

Autoliv och MIT forskar om autonoma fordon

Bilsäkerhetsföretaget har skrivit ytterligare ett samarbetsavtal kring autonoma fordon, den här gången med det amerikanska universitetet MIT:s avdelning AgeLab.

Minimal trycksensor

Den är inte större än 1x1x0,65 mm, TDK:s mikromekaniska trycksensor för fordonstillämpningar som kan mäta absolut tryck mellan 1,2 och 10 bar.

Panasonic utvecklar självkörning

Ytterligare en aktör ger sig in på självkörningsmarknaden. Japanska Panasonic har idag kretsar för bild och ultraljud, och år 2022 kommer bilar att köra sig själva med hjälp av en komplett självkörningsplattform från företaget.

NI spanar om framtiden

En gång per år brukar test-, mät- och automationsföretaget National Instruments släppa en uppdaterad framtidsspaning. I år ligger fokus på 5G, industriellt IoT, maskininlärning, elektrifierade fordon och  Moores lag.

100 servrar i en nummerplåt

Nästa generation självkörningsdatorer från Nvidia har tio gånger mer prestanda än föregångaren. Det meddelade företagets vd Jensen Huang idag på GPU Technology Conference i München. Han hävdade också att självkörning på SAE-nivå 5 redan står för dörren.

General Motors köper lidar

Ytterligare ett av lidar-uppstartföretagen har blivit uppköpt – Strobe i Pasadena. Köparen är General Motors dotterbolag Cruise automation.

En kväll med IoT och uppkopplade fordon

Framtiden för biltillverkarna, uppkopplade lastbilar och 5G för autonoma fordon. Ta del av Northstreams, Scanias och Ericssons syn på framtiden för fordonsindustrin under ett kvällsseminarium som intresseorganisationen SER ordnar den 17 oktober i Stockholm.

 
magasinet

230 elektronik­konsulter

Registrera ditt företag nu!
 
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik
Anne-Charlotte
Sparrvik
+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)