JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Fordonselektronik

Halvledare storvinnare på elbil

Drivlinan i en elbil innehåller halvledare för 580 dollar mot 60–90 dollar i en bensinbil. Det noterar schweiziska analysföretaget UBS i en rapport som hävdar att elbilen kommer ikappp bensinbilens prisnivå redan nästa år. 

Chalmers industrianknytning sticker ut

Chalmers i Göteborg tillhör topp-tio i världen när det gäller andelen forskning som bedrivs i samarbete med industrin. Fordonssektorn dominerar här, även om Chalmersforskarna samarbetar med många olika företag, i många olika branscher.

Intel får Delphi som självkörningspartner

Intel har rekryterat ytterligare en medlem till sitt team av toppnamn som utvecklar ett kommersiellt säljbart paket av självkörningsteknik. Gruppen består nu av BMW, Intel, Mobileye och Delphi.

En första enkretsradar i CMOS

Världens mest exakta och minsta radarsensor som sveper från 76 till 81 GHz är vad Texas Instruments säger sig ha adderat till sin portfölj. Fem kretsar rullas ut till en början. Tre för fordon och två för industrin. Samtliga är enchipslösningar i CMOS.

Google släpper Android för instrumentbrädan

Volvo och Audi blir de första användarna av en ny Androidversion för infotainment. Systemet ska finnas i bilar om två år.

Lyft får ytterligare en självkörningspartner

Taxibolaget Lyft och Waymo – Googles systerbolag för självkörande bilar – inleder ett samarbete om att utveckla självkörning. Lyft har sedan tidigare ett samarbete med General Motors.

Nevs redo visa konceptbil

Biltillverkaren Nevs, med säte i Göteborg, ska presentera två nya konceptbilar under teknikmässan CES i Shanghai i juni. Bilarna bygger på Saab 9-3-modellen, är elektrifierade och kommer till en början att säljas i Kina.

Svensk rymdexpertis ger säkrare småsatelliter

Många tusen små satelliter kommer att skickas ut i rymden under de närmaste åren. Det är initierade analyshus överens om. För att ta del av New Space-boomen lanserade Uppsalaföretaget ÅAC Microtec i januari skalbara delsystem som hanterar data och kraft i småsatelliter. Nu tas nästa steg. Den svenskutvecklade processorkärnan Leon ska in i datamodulerna. Uppdraget kommer från Rymdstyrelsen.

Toyota bygger bilar på Nvidias PX-kort

Japanska biljätten Toyota är i full färd med att utveckla självkörande bilar för marknadsintroduktion på Nvidas självkörningskort PX. 

BILHJÄRNOR: I huvudet på en förarlös bil

42 miljarder dollar kommer marknaden för självkörningsteknik vara värd år 2025, och 70 miljarder år 2030. Här är några leverantörer som slåss om kakan. 

BILHJÄRNOR: De vill hjälpa fordon köra sig själva

Flera företag, och ännu fler företagssamarbeten, levererar olika delar av den hård- och mjukvara som krävs för att ge bilen tillräckligt med intelligens för att kunna köra sig själv. 

BILHJÄRNOR: Här är fler komponenter som måste på plats

Det finns ingen teknik klar för självkörande bilar ännu. Genombrottet sätts av de flesta till efter 2020. Och det är inte bara självkörningsalgoritmerna som återstår. Andra komponenter och en understödjande infrastruktur har sina egna gryende ekosystem.

Uniti: Den lilla elbilen från Lund

I september ska den första prototypen av den lilla eldrivna stadsbilen Uniti avtäckas. Det blir integrerade motorer i bakhjulen och en programvara som är baserad på open source med säkerhetslagar. Hur batteripaketet ska se ut eller hur detaljerna i interiören kommer utformas är två av många beslut som återstår att fatta. 

Everspin: Magnetiskt minne vill parkera i bilen

Magnetiska minnen, MRAM, vinner allt fler socklar i fordonssystem. En väsentlig ­anledning är att minnet inte tappar data vid spänningsbortfall. Därmed går det snabbare att utveckla och verifiera ett system, samtidigt som firmware blir enklare och bootprocessen går snabbare. Här tittar vi på hur MRAM passar in i fordonstillämpningar.

Lynx: Separation säkrar uppkopplade bilar

Ingen som läser den här artikeln behöver övertygas om allvaret i säkerhetsfrågorna kring uppkopplade och självkörande fordon. Följderna av bristande säkerhet kan man bland annat läsa om i rapporten ”Remote Exploitation of an Unaltered Passenger Vehicle” av ­Miller och Valasek.

Utsätter radarsystemet för livsfara

Istället för att köra runt med en bilradar för att se hur den uppför sig i trafiken går det ­snabbare och blir billigare att testa radarn med ­inspelade ­eller simulerade ­signaler. Dessutom kan man stressa systemet med situationer som skulle vara livsfarliga i verklig körning. ­Tekniken kommer från det lilla uppstartsföretaget ­Uniquesec i Göteborg.

Intel öppnar garage i San José

BMW, Delphi, Ericsson, Here och Intel har invigt ett fordonslabb i Kalifornien med plats för utveckling av självkörningsteknik. Ericsson demonstrerade 5G.

Tata köper göteborgare

Tata Technologies, dotterbolag till Tata Motors, har köpt Göteborgsföretaget Escenda Engineering, en teknikkonsult med starka band till bilindustrin. Köpet är ett led i det indiska företagets europeiska tillväxtstrategi.

95 procent bildelning i USA redan 2030

År 2030 kommer 95 procent av trafiken på USA:s vägar bestå elektriska bilar. Som kör sig själva och ingår i bilflottor. Det hävdar analysföretaget RethinkX. Med endast en reservation.

Delphi knoppar av förbränningsmotortekniken

En av världens största fordons­komponent­leverantörer delas i två företag där det ena tar allt som har med förbränningsmotorer att göra och den andra tar elbilar och självkörning.

 
magasinet

221 stycken elektronik­konsulter

Registrera ditt företag nu!
 
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik
Anne-Charlotte
Sparrvik
+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)