JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Fordonselektronik ALLA TAGGAR

Cadence: Från Matlab till C

På senare tid har maskinseende blivit en allt vanligare komponent i självkörande fordon. Men algoritmer för maskinseende är väldigt beräkningsintensiva och att använda dem i realtidstillämpningar – samtidigt som flexibiliteten bibehålls – kräver ofta kraftfulla signalprocessorer eller grafikprocessorer.

Nu ska Stockholms ambulanser blinka i din radioapparat

Plötsligt avbryts Spotify i bilstereon och du varnas för en annalkande ambulans. Det här kan du som bilist få uppleva i Stockholm under första kvartalet i år när några KTH-studenter testar en prisvinnande teknik skarpt för första gången.

Delphi köper svensk bilprogrammerare

Industrifonden och övriga delägare säljer sitt innehav i Movimento, en leverantör av system för uppdatering av mjukvara i fordon. Köpare är Delphi Automotive, en av världens största underleverantörer till fordonsindustrin.

Combitech köper norskt säkerhetskunnande

Konsultföretaget Combitech satsar starkt på en ledande position inom digitalisering, där cybersecurity  och Internet of Things är två centrala ingredienser. I oktober tog företaget över Ericssons verksamhet inom mjukvaruutveckling för radio i Linköping och Göteborg. I förra veckan gick företaget in som majoritetsägare av det norska cybersäkerhetsbolaget Watchcom.

Madeleine Bengtsar:

Nu är det hjul igen…

Att uppfinningen av hjulen skulle frambringa sådana fantastiska och innovativa fordonsekipage är väl makalöst! Fordonsindustrin genomsyras av en enorm idérikedom, små och stora innovationer och framsteg integreras i storskalig produktion av små och stora fordon.  Nu när juletid nalkas och året lider mot sitt slut så kanske det kan finnas tid för reflexion och glädje över allt trevligt som år 2016 medfört. 

Datum spikat för SiC-event

I maj nästa år är det återigen dags för konferensen ISiCPEAW i Stockholm. Eventet fokuserar på energieffektiv kraftelektronik realiserad i kiselkarbid och andra halvledare med brett bandgap såsom galliumnitrid. Det pågår i tre dagar, från den 21 till den 23 maj.

Framtidens bil från Trollhättan

Nevs tar sitt DNA från Saab, men kör inte vidare i samma spår som tidigare. Tvärtom. I Trollhättan är ambitionen att leverera mobilitet snarare än en fysisk produkt i form av en bil. Kapitalet, liksom inspirationen, kommer från Kina.

Elbil för Kina och Turkiet

Om ett år ska svenska Nevs börja tillverka sina första elbilar i den egna fabrik som just nu byggs i Kina. Utvecklingsarbetet sker främst i Trollhättan, där huvudkontoret ligger. Här jobbar företaget också med en nationell elbil för Turkiet. Och framtidens bil.

Lastbilstillverkare med eget operativsystem


Den 23 augusti lanserade Scania en helt ny generation lastbilar – den första på 20 år. Under skalet på Next Generation Scania finns ett elsystem som är förberett för alla nya krav som dyker upp när fordonen tar över allt mer av körningen.

Lyhörd, lärande och intelligent

Ett förtroendefullt samarbete och delad kontroll mellan föraren och fordonet. Det är målet med LIV, Learning Intelligent Vehicle, Autolivs forskningsplattform som visas upp på konsumentelektronikmässan CES i början av januari.

JAN TÅNGRING:
Perfekt storm för bildelning

Bilen är en smarttelefon på hjul, den blir elektrisk nu och självkörande snart. Det här bäddar för något som varje storstad trött på smog och trängsel behöver – bildelning.

Miveo är spindeln i bildelningsnäten

Elektronik­tidningen har talat med göteborgska Miveo, som levererar boknings­system för bil­delning. Vi pratar bland annat om vad det är som driver intresset för bil­delning och vad man tar sig till när det för till­fället inte råkar finnas en bil att dela.

Autoliv visar aktiv säkerhet på CES

Jättemässan CES i Las Vegas i början av januari är en tummelplats för konsumentelektronikföretag. På senare år har fordonsindustrin stulit mycket av uppmärksamheten, så blir det säkert också denna gång. Autolivs bidrag är en forskningsplattform som stödjer samarbetet mellan föraren och fordonet.

Volvo självkör utan tillstånd i San Francisco

Taxifirman Uber har under en vecka använt självkörande versioner av Volvo XC90 i San Francisco utan att ansöka om tillstånd. Uber anser inte att det behövs.

Uber släpper loss en Volvo i San Francisco

I augusti annonserade taxitjänsten Uber och biltillverkaren Volvo ett gemensamt projekt kring självkörande bilar. Efter Pittsburg är det nu dags för Uber att rulla ut de första bilarna i San Francisco.

Så kan Stockholmsbussarna elektrifieras

KTH har producerat en karta som visar vilka busslinjer i Stockholms som är ekonomiskt redo för elektrifiering via konduktiv respektive trådlös laddning.  Omgörningen skulle halvera utsläpp och energiförbrukning, och sänka bullernivån drastiskt.

Scania först med trådlöst snabbladdad stadsbuss

Ett halvår efter tidsplan är det dags för Scania att börja köra en elhybridbuss som laddas trådlöst. Företagets nyutvecklade buss blir första i Norden att körs i reguljär trafik. Testplatsen är Södertälje.

Håkan Samuelsson: att dela bil blir vanligare än att äga

Volvos vd Håkan Samuelsson tror att bildelning kommer att vara det vanligaste sättet att åka bil på framtiden. Att äga bil enligt dagens modell kommer inte ens tvåa. Det kommer fyra.

Ericsson pekar ut framtiden

En färsk rapport från Ericsson Consumer lab visar enligt Ericsson att artificiell intelligens är på väg ut till folket. Drygt en tredjedel av de tillfrågade vill ha en AI-mentor på jobbet, medan en fjärdedel vi ha en AI-chef. Samtidigt är nära hälften oroade för att AI-robotar gör att många mister jobbet.

Kraft för sjöfart och tuff industri

Den svenska kraftspecialisten Powerbox släpper fyra kraftaggregat för marina miljöer. De är extra tåliga mot vibration, kondens och EMC. De är även anpassade för tillfällen som kräver redundans.

 
magasinet

221 stycken elektronik­konsulter

Registrera ditt företag nu!
 
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik
Anne-Charlotte
Sparrvik
+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)