JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Fordonselektronik ALLA TAGGAR

Bilen larmar om olyckan

Ett system som automatiskt larmar när en bilolycka inträffat skulle rädda runt 2500 liv per år bara i EU-länderna. Men bilindustrin och EU har olika uppfattning om hur systemet ska utformas.

Elmotor ger bältena nya funktioner

Att komplettera krutladdningen i bältessträckaren med en elektrisk motor ger inte bara bättre komfort, det öppnar också för helt nya möjligheter som att varna bilföraren genom att vibrera med bältet.

Lysdioder ger bilarna signatur

Lysdioder är på god väg att erövra varenda ljuspunkt i både personbilar och tunga fordon, med bränslebesparingar och livslängd som de främsta argumenten. Men lika viktigt är att lysdioderna ger nya möjligheter till belysning anpassad till bilmodellen och till individuella förare, såväl utanpå som inuti fordonet.

Hybridbilen är en utmaning för elektroniken

När standardbilen övergår till att bli en hybrid är det väldigt mycket nytänk som måste till. En av utmaningarna är att få högspänd kraftelektronik och känsliga elektroniksystem att samverka. Det menar Kjell Attback, EMC-specialist på Volvo Personvagnar.

En elmotor i varje hjul

Idag har alla kommersiella hybridbilar en förbränningsmotor medan en elmaskin finns där enbart för att hjälpa till. Det stora teknikskiftet kommer när man kan vända på detta, menar Mats Jonasson, industridoktorand på Volvo Personvagnar och KTH. Då kan varje hjul få en egen elmaskin.

Elektroniken gör bilen grönare och säkrare

Elektroniken blir en allt viktigare komponent för bilindustrin vare sig det gäller miljöanpassning, säkerhet eller komfortsystem.

Batterihopp står till litiumjon

Osäkerheten är stor kring hur energi lagras på bästa sätt i framtidens fordon. Så gott som alla biltillverkare satsar på litiumjonbatterier, men på lång sikt är bränsleceller och superkondensatorer mycket intressanta lagringsalternativ.

Minskat utsläpp lätt men dyrt

Elbilen hägrar i fjärran, men vägen dit är krokig. Kortsiktigt är det minst lika viktigt att utveckla förbränningsmotorer med  effektivare bränsleförbrukning – även om det för många inte anses lika hippt.

Scania behöver mer processorkraft

Elektronik står redan för 10–15 procent värdet i Scanias lastbilar och bussar, och den andelen ökar med en eller två procentenheter varje år. På FoU-chefen Hasse Johanssons önskelista står mer processorkraft för bättre styrning av bränslecykeln och komponenter i kiselkarbid som kan klara värme och höga strömmar. Och han avslöjar att redan nästa år kommer hybridbussar från Scania att rulla på Stockholms gator med superkondensatorer som återvinner bromsenergin till att
accelerera bussen de första tio sekunderna.

Scania behöver mer processorkraft

Elektronik står redan för 10–15 procent värdet i Scanias lastbilar och bussar, och den andelen ökar med en eller två procentenheter varje år. På FoU-chefen Hasse Johanssons önskelista står mer processorkraft för bättre styrning av bränslecykeln och komponenter i kiselkarbid som kan klara värme och höga strömmar. Och han avslöjar att redan nästa år kommer hybridbussar från Scania att rulla på Stockholms gator med superkondensatorer som återvinner bromsenergin till att
accelerera bussen de första tio sekunderna.

Scania behöver mer processorkraft

Elektronik står redan för 10–15 procent värdet i Scanias lastbilar och bussar, och den andelen ökar med en eller två procentenheter varje år. På FoU-chefen Hasse Johanssons önskelista står mer processorkraft för bättre styrning av bränslecykeln och komponenter i kiselkarbid som kan klara värme och höga strömmar. Och han avslöjar att redan nästa år kommer hybridbussar från Scania att rulla på Stockholms gator med superkondensatorer som återvinner bromsenergin till att
accelerera bussen de första tio sekunderna.

Scania behöver mer processorkraft

Elektronik står redan för 10–15 procent värdet i Scanias lastbilar och bussar, och den andelen ökar med en eller två procentenheter varje år. På FoU-chefen Hasse Johanssons önskelista står mer processorkraft för bättre styrning av bränslecykeln och komponenter i kiselkarbid som kan klara värme och höga strömmar. Och han avslöjar att redan nästa år kommer hybridbussar från Scania att rulla på Stockholms gator med superkondensatorer som återvinner bromsenergin till att
accelerera bussen de första tio sekunderna.

Scania behöver mer processorkraft

Elektronik står redan för 10–15 procent värdet i Scanias lastbilar och bussar, och den andelen ökar med en eller två procentenheter varje år. På FoU-chefen Hasse Johanssons önskelista står mer processorkraft för bättre styrning av bränslecykeln och komponenter i kiselkarbid som kan klara värme och höga strömmar. Och han avslöjar att redan nästa år kommer hybridbussar från Scania att rulla på Stockholms gator med superkondensatorer som återvinner bromsenergin till att
accelerera bussen de första tio sekunderna.

Scania behöver mer processorkraft

Elektronik står redan för 10–15 procent värdet i Scanias lastbilar och bussar, och den andelen ökar med en eller två procentenheter varje år. På FoU-chefen Hasse Johanssons önskelista står mer processorkraft för bättre styrning av bränslecykeln och komponenter i kiselkarbid som kan klara värme och höga strömmar. Och han avslöjar att redan nästa år kommer hybridbussar från Scania att rulla på Stockholms gator med superkondensatorer som återvinner bromsenergin till att
accelerera bussen de första tio sekunderna.

Hybridbilar driver kretsefterfrågan

Trots krisen i bilbranschen finns ett stort sug efter hybridbilar, och detta kommer att närapå fyrdubbla marknaden för halvledare till hybriddrivlinor fram till år 2015. Det tror analysföretaget Strategy Analytics.

ESA-budget kan gynna Göteborg

Den europeiska rymdstyrelsen ESA ska de närmaste åren spendera 10 miljarder euro, drygt 100 miljarder kronor, på bland annat en resa till Mars och en ny version av raketen Ariane, något som kan gynna Ruag, före detta Saab Space, i Göteborg.

Bombardier söker ingenjörer i Sverige

Tågtillverkare Bombardier Transportation vill anställa när andra säger upp. Företaget söker just nu efter ett stort antal nya medarbetare till sina anläggningar i Sverige, däribland 40 personer till signalsystemsidan i Stockholm och tio utvecklingsingenjörer i Hässleholm.

Stoneridge varslar 50 i Örebro

Fordonskomponentleveratören Stoneridge Electronics varslar 50 av sina 190 anställda i Örebro om uppsägning. Anledningen är den snabbt vikande marknaden för tunga fordon som lastbilar.

Solcellsbolag vill köpa Opel

Tyska Solar World vill överta hela Opels verksamhet, förutsatt att General Motors ger upp all form av ägande. Planen är att göra Opel till världens första ”gröna” bil. Analytiker samt General Motors tycker idéen är fullständigt löjlig.

Halvledare gör jorden grönare

Electronica Vad kan halvledarindustrin göra för att skydda jordens klimat? Väldigt mycket, blev svaret när fem företagsledare från halvledarindustrin debatterade det heta ämnet under den traditionsenliga paneldebatten på Electronicamässan.
 
magasinet

221 stycken elektronik­konsulter

Registrera ditt företag nu!
 
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik
Anne-Charlotte
Sparrvik
+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)