JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Fordonselektronik ALLA TAGGAR

Bombardier växer i Västerås

Tågtillverkaren Bombardier kommer att anställa uppåt hundra personer i Västerås inom kort. Det är enheten som utvecklar och monterar driv- och styrsystemen till företagets tåg som måste expandera. Det säger Håkan Agnevall, som basar över verksamheten, till sajten vlt.se

Billig värmesensor ska rädda liv

sensHittills har sensorer som kan detektera termisk strålning varit stora och dyra. Men på Acreo i Kista utvecklas just nu en liten, billig sensor som kan bli hjärtat i nattkameror som ska ta plats i morgondagens fordon. Autoliv har en central roll i utvecklingen. Liksom norska Sensonor, som med sin erfarenhet av volymproduktion har präglat utvecklingen.

elbilStart för Gävles elbilar

I början av sommaren blev det klart att Electroengine skulle starta produktion av drivlinor till elbilar i Gävle. I nästa vecka drar verksamheten i gång i en av de lokaler som tidigare användes av Ericsson.

Staten investerar i tre elfordon

Det statliga riskkapitalbolaget Fouriertransform, som ska stödja fordonsindustrin, har under sensommaren gjort tre investeringar i el- och hybridfordon. 28 miljoner kronor går till Alelion Batteries, 20 miljoner till El-Forest och 7 miljoner till Max Truck.

Flög på solenergi i två veckor


Det solcellsdrivna obemannade flygplanet Zephyr, utvecklat av brittiska Qinetiq, lyckades i somras sätta rekord med 336 timmar och 22 minuter i luften – över två veckor.

Västeråsföretag gled smidigt genom krisen

Inbyggnadskonsulten Motion Control klarade sig bra i fjol, trots långkonjunkturen. Antalet anställda liksom omsättningen ökade. En förklaring är Mälardalens styrka inom kraft och automation.

KTH tar energin till Youtube


Att ingenjörerna ska rädda världen är väl inget nytt. Åtminstone är ingenjörskonsten en viktig del i den framtida utvecklingen för att skapa ett hållbart samhälle. Nu har KTH lagt ut sju filmer på Youtube som visar hur högskolans forskning kan bidra till smartare energiförbrukning.

Boston Power siktar på månen

Batteriföretaget Boston Power, grundat av Christina Lampe-Önnerud från Ludvika och känt för sina mycket energieffektiva litium-jon-batterier, ska strömförsörja Nasas människorobot som väntas landa på månen om 1 000 dagar.

Ro på gatan i 100 km/h

Hybridbilar behöver inte nödvändigtvis drivas av en elmotor och en förbränningsmotor. Det går också att låta mänsklig muskelkraft driva en generator som i sin tur driver elmotorn. Amerikanska Human Car kan på det viset nå 100 km/h.

Lunds studentbil prisad för teknik

När den internationella racingtävlingen Formula Student gick av stapeln på den klassiska Silverstonebanan i England i somras var det ett Lundateam som tog silver med sin hybridskapelse. Det svenska gänget fick också pris för sin innovationsrikedom.

Elektroniken oskyldig till skenande Toyota

En statlig amerikansk undersökning har inte funnit några belägg för att felaktig elektronik skulle ligga bakom problemen med plötsligt accelererande bilar från Toyota. I många fall har problemet varit så trivialt som att föraren tryckt på gasen i stället för på bromsen.

Grönt ljus för Saabs elbil

Direkt efter köpet av Saab i januari gick Spykers vd Victor Muller ut och ifrågasatte satsningen på elbilar. Hybridbilar är ett bättre alternativ, menade han. Nu avslöjar ledningen på Saab att de första elektriska Saab 9-3 ska börja testas nästa år.
Embedded expertSynopsys:

Konstruktion och optimering
av elektrisk
bränsleinsprutning

Synopsys artikelserie om utvecklingsverktyget Saber har nu kommit till fjärde och sista delen, som handlar om hur verktyget kan användas för att konstruera elektronisk styrd bränsleinsprutning.

bombardierSuccé för svensk tågteknik

När den schweiziska järnvägen gör sin största tågbeställning någonsin – 59 tåg värda 1,3 miljarder euro – är det en stor framgång för Bombardiers verksamhet i Västerås, som ska tillverka drivsystem och motorer.

Förvandlar din bensinbil till elbil

bergfjordI Uppsala rullar just nu ett fordon som in- och utvändigt ser ut exakt som en Saab 93 Cabriolet. Men motorn är utbytt mot en elmotor. Den rullar femton mil på en laddning och gör 0 till 100 på 6,5 sekunder med en toppfart på 180. Elektroniktidningen intervjuar mannen som ska presentera ett helt nytt elbilskoncept i Almedalen.

Kåberger gillar att mixa nytta med lönsamhet

Miljöengagemanget är en röd tråd genom Tomas Kåbergers karriär. Som generaldirektör på Energimyndigheten vill han värna både om miljön och svenskt näringsliv. – Ska man rädda världen är det nödvändigt att det är roligt och dessutom blir det riktigt bra om det är lönsamt, säger han.

FRAM för framtida fordon

Minnestillverkaren Ramtron meddelar att företagets seriella ferroelektriska minnen som lagrar 1 Mbit, FM25V10, har kvalificerats enligt fordonsstandarden AEC-Q100. Minnet är tänkt att användas som ”drop-in”-ersättare för flashminne i fordon och andra tillämpningar.

Stororder till Ruag

Rymdelektronikbolaget Ruag Space i Göteborg ska göra mottagare och frekvenskonverterare till amerikanska Intelsat och kanadensiska Nimiq 6, order som tillsammans är värda 100 miljoner kronor.

Två trådar för framtidens last

Spänn två elledningar över motorvägen på triangeln Stockholm-Göteborg-Malmö, det kostar omkring 15 miljarder kronor. Förse lastbilarna med hybriddrift – en rejäl elmotor och en liten diesel. Då går det att spara hundratals miljoner liter diesel och minska koldioxidutsläppen med minst en miljon ton om året. En förstudie indikerar att projektet är genomförbart – det som krävs är politisk vilja.

Futuristisk motorväg byggs med solceller och lysdioder

Tänk en vägbeläggning bestående av stora kvadratiska block, vart och ett fyllt av solceller, lysdioder, styr- och kommunikationselektronik. Tänk sedan dessa block över hela vägnät, först över hela USA och sedan världen över. Mannen bakom tanken - forskaren Scott Brusaw - hävdar på fullt allvar att idén inte bara är genomförbar utan att den dessutom är lösningen på världens energiproblem.
 
magasinet

236
elektronik­konsulter

Registrera ditt företag nu!
 
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)