JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Fordonselektronik ALLA TAGGAR

BILHJÄRNOR: De vill hjälpa fordon köra sig själva

Flera företag, och ännu fler företagssamarbeten, levererar olika delar av den hård- och mjukvara som krävs för att ge bilen tillräckligt med intelligens för att kunna köra sig själv. 

BILHJÄRNOR: Här är fler komponenter som måste på plats

Det finns ingen teknik klar för självkörande bilar ännu. Genombrottet sätts av de flesta till efter 2020. Och det är inte bara självkörningsalgoritmerna som återstår. Andra komponenter och en understödjande infrastruktur har sina egna gryende ekosystem.

Uniti: Den lilla elbilen från Lund

I september ska den första prototypen av den lilla eldrivna stadsbilen Uniti avtäckas. Det blir integrerade motorer i bakhjulen och en programvara som är baserad på open source med säkerhetslagar. Hur batteripaketet ska se ut eller hur detaljerna i interiören kommer utformas är två av många beslut som återstår att fatta. 

Everspin: Magnetiskt minne vill parkera i bilen

Magnetiska minnen, MRAM, vinner allt fler socklar i fordonssystem. En väsentlig ­anledning är att minnet inte tappar data vid spänningsbortfall. Därmed går det snabbare att utveckla och verifiera ett system, samtidigt som firmware blir enklare och bootprocessen går snabbare. Här tittar vi på hur MRAM passar in i fordonstillämpningar.

Lynx: Separation säkrar uppkopplade bilar

Ingen som läser den här artikeln behöver övertygas om allvaret i säkerhetsfrågorna kring uppkopplade och självkörande fordon. Följderna av bristande säkerhet kan man bland annat läsa om i rapporten ”Remote Exploitation of an Unaltered Passenger Vehicle” av ­Miller och Valasek.

Utsätter radarsystemet för livsfara

Istället för att köra runt med en bilradar för att se hur den uppför sig i trafiken går det ­snabbare och blir billigare att testa radarn med ­inspelade ­eller simulerade ­signaler. Dessutom kan man stressa systemet med situationer som skulle vara livsfarliga i verklig körning. ­Tekniken kommer från det lilla uppstartsföretaget ­Uniquesec i Göteborg.

Intel öppnar garage i San José

BMW, Delphi, Ericsson, Here och Intel har invigt ett fordonslabb i Kalifornien med plats för utveckling av självkörningsteknik. Ericsson demonstrerade 5G.

Tata köper göteborgare

Tata Technologies, dotterbolag till Tata Motors, har köpt Göteborgsföretaget Escenda Engineering, en teknikkonsult med starka band till bilindustrin. Köpet är ett led i det indiska företagets europeiska tillväxtstrategi.

95 procent bildelning i USA redan 2030

År 2030 kommer 95 procent av trafiken på USA:s vägar bestå elektriska bilar. Som kör sig själva och ingår i bilflottor. Det hävdar analysföretaget RethinkX. Med endast en reservation.

Delphi knoppar av förbränningsmotortekniken

En av världens största fordons­komponent­leverantörer delas i två företag där det ena tar allt som har med förbränningsmotorer att göra och den andra tar elbilar och självkörning.

Peugeot utvecklar självkörning i Singapore

MIT-spinoffen Nutonomy får Europas näst största biltillverkare, PSA, som partner i sina försök utveckla förarlös taxi i Singapore och andra storstäder.

Samsung testar självkörning på hemmaplan

Elektronikjätten Samsung har skaffat sig tillstånd att testa självkörande bilar på allmän väg i sitt hemland Sydkorea.

Neuronnäts-DSP för självkörning

Det är smartare att använda en klassisk DSP-arkitektur för beräkningar i artificiella neuronnät, än att lansera helt nya parallella arkitekturer. Det anser Cadence och släpper kärnan Tensilica Vision C5, optimerad för ändamålet.

Minisatellit från Luleå väntar på ISS

En miniatyrsatellit byggd och utvecklad av forskare vid Luleå tekniska universitet ligger just nu vid den internationella rymdstationen, ISS, och väntar på att kontrolleras av besättningen. Därefter ska den släppas ut, tillsammans med ytterligare 27 miniatyrsatelliter, för att utforska termosfären.

Lastbilar ska självköra till Borås

Containtertransporter mellan Göteborgs hamn och Viareds handelsområde i Borås kan effektiviseras via självkörande lastbilar, tror Volvo och Chalmers, och startar ett stort forskningsprojekt.

Så ska uppstickaren Amber bli först med förarlös bil

Om du är ute på vägarna i trakterna av Eindhoven nästa år mitt i natten, så bli inte rädd för spöken om du plötsligt får se en BMW i3 smyga fram sakta i bussfilen – med tom förarstol. Det är ett fordon från bildelningsföretaget Amber som är på väg till sin första morgonkund.

Arm släpper kärna för kameror i smarta fordon

Processorkärnan Mali C71 är optimerad för kameror för förarassistans snarare än för fotografering – för datorseende snarare än för en människas blick.

Waymo testar 600 självkörande taxibilar

Familjer i Phoenix, Arizona inbjuds att disponera en taxiflotta på 600 självkörande minivans fritt inom ett område dubbelt så stort som San Francisco.

Urstarkt av lastbils-Volvo

AB Volvos vd är nöjd med årets första kvartal. Lastbilstillverkaren redovisar en vinst före skatt på 6,4 miljarder kronor – det är cirka 1,5 miljarder mer än förväntat. Samtidigt ökade försäljningen, bland annat beroende av en återhämtad gruvnäring.

Ubers kompletta syndaregister

Tidningen New York Times har kartlagt historien ända tillbaka till vaggan för Ubers vd Travis Kalanick, och hittat nya gamla synder i det skandalomsusade företaget. Som den gången då Ubers personal fejkade beställningar till konkurrenten Lyft och den gången då Uber serverade Apples ingenjörer en falsk version av sin app för att kunna kringgå integritetsreglerna.

 
magasinet

221 stycken elektronik­konsulter

Registrera ditt företag nu!
 
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik
Anne-Charlotte
Sparrvik
+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)