JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Brittiskt konsortium för marknätet
Mediamogulen Rupert Murdoch och de tunga mediaföretagen Carlton och Granada har bildat ett konsortium för att tillsammans sända minst 15 digitala TV-kanaler via det brittiska marknätet. Start under 1998.

Det nybildade konsortiet British Digital Broadcasting (BDB) lämnade förra fredagen in sin licensansökan till brittiska regleringsmyndigeten Independent Television Commission (ITC).

Även det USA-dominerade kabelbolaget International Cable Tel har ansökt om licens för att sända cirka 20 digitala kanaler, som ett svar på ITCs inbjudan till privata TV-bolag att skicka in licensansökningar.

Sammantaget erbjuder brittiska staten de privata mediaföretagen möjlighet att sända cirka 25 nya nationella TV-kanaler och fredagens besked innebär att de privata mediaföretagen vill investera stora pengar i marknätet.

Dagens etablerade public servicebolag har redan fått rätt att sända cirka tio digitala TV-kanaler. BBC har dessutom tecknat ett avtal med Murdochs konsortium BDB om programleveranser.

Brittiska kulturministern och landets minister för forskning och teknik välkomnade de privata mediaföretagens ansökan. Kulturministern säger i Financial Times att beskeden innebär att Storbritannien därmed ligger först i världen med den nya tekniken. Financial Times kolumnist Lex konstaterar att efter beskedet från de privata mediaföretagen står det klart att de som inte trott på digitala marknät i Storbritannien nu kan få äta upp sina ord.

Lex har tidigare själv tillhört denna kategori av tvivlare. De privata mediaföretagens miljardprogram talar sitt eget tydliga språk. Lex bedömning är att det borde bli BDB som vinner licensen hos ITC eftersom BDB redan idag har så stor andel av den brittiska TV-marknaden. Efter Murdochs besked är det kabelbolagen som är förlorare. Deras aktier gick ner påtagligt när nyheten blev känd.

Göte Andersson

MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)